PENGEMBANGAN KEPROFESIAN BERKELANJUTAN TENTANG PENULISAN ARTIKEL ILMIAH

Yayan Eryk Setiawan, Triwilujeng Ayuningtyas

Abstract


Salah satu program Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan adalah Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB). PKB ini sangat penting untuk diikuti oleh guru dalam meningkatkan kompetensi yang dimilikinya. PKB ini dilaksanakan berbasis komunitas, yang salah satunya adalah Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP). Akan tetapi kegiatan MGMP Matematika MTs di Kabupaten Lumajang hanya melaksanakan kegiatan pengembangan diri, sedangkan kegiatan publikasi karya ilmiah dan karya inovatif masih belum dilaksanakan. Dengan demikian PKB pada kegiatan pengabdian ini fokus pada pelatihan pembuatan artikel ilmiah. Tujuan dari kegiatan pengabdian ini adalah diharapkan guru-guru dapat menulis artikel ilmiah dan mengirimkan artikel ilmiah ke jurnal nasional. Kegiatan pengabdian ini terdiri dari 4 tahap, yaitu penyuluhan, pemaparan materi dan tanya jawab, kerja kelompok, dan evaluasi pengabdian. Hasil penyuluhan menunjukkan bahwa guru-guru telah memahami mengenai pentingnya publikasi artikel ilmiah dan agenda kegiatan pengabdian ini. Hasil pemaparan materi menunjukkan bahwa guru-guru telah memahami cara penulisan artikel ilmiah. Hasil kerja kelompok menunjukkan bahwa sebanyak 85,7% guru-guru telah berhasil membuat artikel ilmiah dan mengirimkannya ke jurnal nasional. Hasil evaluasi pengabdian menunjukkan bahwa persentase tingkat keberhasilan pengabdian ini adalah 84,67% yang berarti sangat berhasil. Keberhasilan ini disebabkan antusias guru-guru dalam mengikuti kegiatan pengabdian ini.

One of the programs of the Ministry of Education and Culture is Continuous Professional Development (CPD). This CPD is very important for teachers to follow in improving their competencies. This CPD is carried out on a community-based basis, one of which is the Subject Teacher Consultation. However, the Subject Teacher Consultation of Mathematics activities in Lumajang Regency only carried out self-development activities, while the publication of scientific works and innovative works had not yet been carried out. Thus, CPD in this service activity focuses on training in making scientific articles. The purpose of this service activity is that teachers are expected to be able to write scientific articles and submit scientific articles to national journals. This service activity consists of 4 stages, namely counseling, material presentation and questions and answers, group work, and service evaluation. The results of the counseling showed that the teachers had understood the importance of publishing scientific articles and the agenda of this service activity. The results of the presentation of the material showed that the teachers had understood how to write scientific articles. The results of group work show that 85.7% of teachers have succeeded in writing scientific articles and submitting them to national journals. The results of the service evaluation show that the percentage of the success rate of this service is 84.67%, which means it is very successful. This success is due to the enthusiasm of the teachers in participating in this service activity.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/jpkm.v28i4.38719

Article Metrics

Abstract view : 176 times
PDF - 156 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT

p-ISSN: 0852-2715 | e-ISSN: 2502-7220


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Jl. Willem Iskandar Pasar. V Medan Estate.