PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN KEBUGARAN JASMANI KOMPONEN KEKUATAN DAN KELENTURAN BERBASIS PERMAINAN “PKK” SISWA KELAS VIII SMPN 1 MALANG
DOI:
https://doi.org/10.24114/jpor.v10i2.67315Keywords:
Pendidikan, Model Pembelajaran, PermainanAbstract
Education plays a crucial role in optimally developing individual potential. In addition to enhancing academic abilities, education also aims to shape character and life skills, as emphasized by scholars such as Biesta (2015) and Zahro (2023). Physical Education (PE) contributes significantly to the achievement of holistic educational goals, not only in terms of physical development but also in instilling character values such as discipline, teamwork, and resilience. PE also has a positive impact on students’ cognitive function and mental health, supporting the overall learning process. The game-based learning model (PKK) is an innovative approach that can increase students’ interest and motivation in physical fitness education. This study employs the Research and Development (R&D) method using the ADDIE model to develop a learning model called "Fitness Card Station" which integrates physical exercises with cognitive questions. The trial results indicate excellent outcomes, demonstrating high levels of effectiveness and student engagement. This model is expected to be widely applicable to enhance students' physical fitness and learning motivation.References
Biesta, G. (2015). What is Education For? On Good Education,Teacher Judgement, and Educational Professionalism. European Journal of Education , 75-87.
Dean Dudley, J. C. (2017). Critical Considerations for Physical Literacy Policy in Public Health, Recreation, Sport, and Education Agencies Critical Considerations for Physical Literacy Policy in Public Health, Recreation, Sport, and Education Agencies. National Association for Kinesiology in Higher Education (NAKHE), 1-17.
Hezron Alhim Dos Santos, A. H. (2020). EFEKTIFITAS MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PERMAINAN UNTUK PENGEMBANGAN KEBUGARAN JASMANI. Jurnal Olahraga & Kesehatan Indonesia , 46-52.
Lestari, D. F. (2020). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN AKTIVITAS JASMANI MELALUI PERMAINAN TRADISIONAL BAGI SISWA SEKOLAH DASAR . JURNAL PENDIDIKAN JASMANI OLAHRAGA DAN KESEHATAN, -12.
Muhyi, M. U. (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran PJOK AKTIF (Asyik, Karakter, Terukur, Inovatif, dan Fit) di Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan (PJOK) pada Fase B Kurikulum Merdeka di Tingkat Sekolah Dasar . Jendela Olahraga, 212-221.
Richard Bailey a, K. A. (2009). The educational benefits claimed for physical education and school sport: an academic review. Research Papers in Education, 1-27.
Rina Eva Rina Marpaung, S. M. (2025). Pengembangan Model Pembelajaran Circuit Training Berbasis Permainan untuk Meningkatkan Kebugaran Jasmani dan Motivasi Belajar Siswa dalam Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan (PJOK) . Jurnal Kejaora: Jurnal Kesehatan Jasmani dan Olah Raga , 14-18.
S, Z. (15). Filosofi Pendidikan Ki Hadjar Dewantara dan Implementasinya dalam Konsep Merdeka Belajar. Jurnal Kajian Pendidikan Indonesia, 15-28
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal Pedagogik Olahraga is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Penulis yang menerbitkan jurnal ini menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memegang hak cipta dan memberikan hak jurnal untuk publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya tersebut dengan pengakuan atas penulisan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini.
- Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi terbitan jurnal dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke penyimpanan institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.