USE SOCIAL MEDIA WISELY IN ACCORDANCE WITH APPLICABLE PROVISIONS

Santoso Budi Nursal Umar, Doris Rahmat

Abstract


Social media has become an integral part of everyday life, opening up unprecedented opportunities for communication, collaboration and information exchange. However, with the freedom offered by these platforms also comes the great responsibility to use them wisely and in accordance with applicableregulations. This research aims to explore wise practices in the use of social media and their impact on individuals and society. Through a qualitative approach, data was collected through in-depth interviews and observations of various social media users. The research results show that awareness of privacy, diversity ofopinions, control of posted information, and openness to other people's perspectives are important factors in using social media wisely. Apart from that, this researchalso identifies the challenges and obstacles faced in efforts to make social media a positive communication tool. These findings provide valuable insights forindividuals, institutions, and regulators to develop policies and practices that promote responsible and ethical use of social media. . From the research results, itappears that social media users have varying levels of awareness of the terms of use, but compliance with these rules can vary depending on factors such aspeer pressure, the complexity of the rules, and the influence of the social and cultural environment. Challenges in practicing wise use of social media are alsoapparent, ranging from the pressure to maintain a perfect image to the  difficulty in distinguishing between valid information and hoaxes. In addition, the positive impacts of social media, such as social connectivity and access to information, are also accompanied by negative risks, including the spread of hoaxes and mental stress. The influence of the social and cultural environment on social media usage practices reinforces the importance of taking into account an individual's social and cultural context in developing appropriate approaches to managing risks and maximizing the benefits of social media. In this context,awareness of the positive and negative impacts of social media is key to helping individuals and society develop more responsible and ethical practices in the use of these platforms. A holistic approach is needed that combines education, social support, and supportive policies to create a healthy and productive onlineenvironment for all users

Keywords


Social Media; Wise Use; Applicable Conditions

Full Text:

PDF

References


Dewi, D. A., Hamid, S. I., Annisa, F., Oktafianti, M., & Genika, P. R. (2021). Menumbuhkan karakter siswa melalui pemanfaatan literasi digital. Jurnal Basicedu, 5(6), 5249–5257.

Habibie, D. K. (2018). Dwi fungsi media massa.

Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(2), 79.

Jogiyanto Hartono, M. (2018). Metoda pengumpulan dan teknik analisis data. Penerbit Andi.

Junawan, H., & Laugu, N. (2020). Eksistensi media sosial, Youtube, Instagram dan WhatsApp ditengah pandemi covid-19 dikalangan masyarakat virtual Indonesia. Baitul’Ulum: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 41– 57.

Kurnianingsih, M., Purwanto, P., Handono, I. A., Sima, M. N. N., Kusumaningrum, Y., & Nimasari, E. P. (2021). Sosialisasi Penerapan UU ITE Untuk Penggunaan Media Sosial di Desa Singopuran Kecamatan Kartasura Kabupaten Sukoharjo. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 186–193.

Lickona, T. (2022). Mendidik untuk membentuk karakter. Bumi Aksara.

Lubis, N. S., & Nasution, M. I. P. (2023). Perkembangan Teknologi Informasi Dan Dampaknya Pada Masyarakat. Kohesi: Jurnal Sains Dan Teknologi, 1(12), 41–50.

Mastarida, F., Sahir, S. H., Hasibuan, A., Siagian, V., Hariningsih, E., Fajrillah, F., Gustiana, Z., Tjiptadi, D. D., & Pakpahan, A. F. (2022). Strategi Transformasi Digital. Yayasan Kita Menulis.

Nasichah, N., Laila, Z., Dinullah, A., & Aulia, A. (2024). PENGARUH GADGET TERHADAP KESEHATAN MENTAL PADA MAHASISWA

UIN JAKARTA. Triwikrama: Jurnal Ilmu Sosial, 2(10), 1–10.

Oktaviani, A. (2023). Dampak Media Sosial Terhadap Rasa Percaya Diri Terkait Citra Tubuh Generasi Z Di Kota Cimahi. Janaloka: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(2 DESEMBER), 81–

Ramadhani, F. (2023). Dinamika UU ITE Sebagai Hukum Positif Di Indonesia Guna Meminimalisir Kejahatan Siber. Kultura: Jurnal Ilmu Hukum, Sosial, Dan Humaniora, 1(1), 89–97.

Ratnadewati, A. A. (2022). CYBERBULLYING SEBAGAI PELANGGARAN ETIKA KOMUNIKASI DI MEDIA SOSIAL (ANALISIS KUANTITATIF PADA KOLOM KOMENTAR CHANNEL YOUTUBE RICIS OFFICIAL).

Rufaida, B. S. (n.d.). Pengaruh Gaya Bahasa Generasi Z dalam Berbahasa Indonesia di Era Globalisasi terhadap Keutuhan Bahasa Indonesia. Translation and Linguistics (Transling), 3(3), 169–181.

Saidah, M., & Sos, S. (2023). Public Relations Di Era Digital: Menavigasi Media Sosial Dan Teknologi Baru. Deepublish.

Saleh, S. (2017). Analisis data kualitatif. Pustaka Ramadhan, Bandung.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV. Alfabeta.

Suryadi, A. (2007). Pemanfaatan ICT dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 8(2), 83–98.

Suryati, S., Sardana, L., Disurya, R., & Putra, Y. S. (2024). Penguatan Literasi Digital Dalam Pencegahan Pelanggaran Hukum Siber (Cyber Law). Wajah Hukum, 8(1), 84–94.

Syamsidar, S., Muhammad Reza, Z., Eka Ari, E., & Retno Sari, D. (n.d.). Tantangan Dalam Menjaga Kebebasan Berpendapat di Era Digital.

Tahir, R., Astawa, I. G. P., Widjajanto, A., Panggabean, M. L., Rohman, M. M., Dewi, N. P. P., Deliarnoor, N. A., Abas, M., Ayu, R. F., & Meinarni, N. P. S. (2023). METODOLOGI PENELITIAN BIDANG HUKUM: Suatu

Pendekatan Teori Dan Praktik. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Wardani, S. (2023). Transformasi Interaksi Bisnis dan Konsumen dalam Era Komunikasi Digital. Jurnal Tadbir Peradaban, 3(2), 26–35.

Zein, M. F. (2019). Panduan Menggunakan Media Sosial untuk Generasi Emas Milenial. Mohamad Fadhilah Zein.




DOI: https://doi.org/10.24114/jupiis.v16i1.58033

Article Metrics

Abstract view : 83 times
PDF - 28 times

DOI (PDF): https://doi.org/10.24114/jupiis.v16i1.58033.g24364

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 JUPIIS: JURNAL PENDIDIKAN ILMU-ILMU SOSIAL

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-ilmu Sosial

Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License