Implementasi Kebijakan Sistem Zonasi pada Penerimaan Peserta Didik Baru di Sekolah Menegah Pertama Kabupaten Langkat

Candra Wijaya, Ahmad Fuadi, Syahrul Hasibuan

Abstract


To overcome the problem of education quality, the government issued a zoning system policy on New Student Admissions. This study aims to described the implementation of zoning system policies and constraints faced in implemented the new student admission zoning system policy at the junior high school level in Langkat District. This study used a qualitative approach with a case study method. The subjects of this study were the Middle School Curriculum Head, Middle School Curriculum Staff, Head of Elementary Education, Deputy Head of Student Affairs, Deputy Principal The technique of collecting data used observation, interviews, and documentation. The results of the study are as follows: (1) The implementation of the zoning system in the PPDB at the junior high school level in Langkat District has been carried out for two years aimed at equitable distribution of quality education in schools in the Langkat Regency, so far the implementation of the zoning system in Langkat has been effective because the potential of students begins to be evenly distributed in the Langkat Regency. (2) The constraints faced in the implementation of the zoning system are the lack of understanding of the zoning of the socialization of the zoning system because of the different backgrounds of parental   education. Efforts are made to overcome these obstacles, namely  to disseminate the zoning system early as clearly as possible.

Keywords


education policy, zoning system, implementation of education policy

Full Text:

PDF

References


Abidin, M.Z., & Asrori. (2018). Peranan Sekolah Kawasan Berbasis Sistem Zonasi dalam Pembentukan Karakter di SMP Negeri 15 Kedung Cowek Surabaya. Jurnal Pendidikan Islam, 7(1): 1-19

Aprilia, A. (2014). Kurangnya Pemerataan Pendidikan Indonesia. Pada https://www.kompasiana.com/diakses pada17 Oktober 2019

Lestari, A., Hermin., & Rosdiana, W. (2018). Implementasi Kebijakan Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) Di SMA Negeri 4 kota Madiun Tahun 2017. Jurnal Publika, 11(1): 1-7

Awaliyah, G. (2017). Mendikbud Akui Kualitas Pendidikan Belum Merata. Pada https://www.republika.co.id diakses pada 17 Oktober 2019.

Bintoro, A.. & Fenty, F. (2018). Persepsi Masyarakat Terhadap Implementasi Kebijakan Zonasi Sekolah dalam Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) Tingkat SMA Tahun Ajaran 2017/2018 di Kota Samarinda. Jurnal Riset Pembangunan, 1 (1): 48-57

Budoyo, S., & Muhdi. (2012). Implementasi Kebijakan Penerimaan Peserta Didik (PPD) Tingkat SMA/SMK di Kota Semarang Tahun 2012. Jurnal Media Penelitian Pendidikan, 6 (2): 60-76

Pendidikan Nasional, Departemen. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas. Pada http://kelembagaan.ristekdikti.go.id/ diakses pada 16 Oktober 2019.

Fowler, G.F. (2004). Policy Studies For Educational Leaders An Introduction Second Edition. New Jersey: Merrill Prentice Hall.

Grindle, S.M. (1980). Politics and Policy Implementation in The Third World. New Jersey: Princeton University Press.

Tilaar, H.A.R.. (2008). Kebijakan Pendidikan: Pengantar untuk Memahami Kebijakan Pendidikan dan Kebijakan Pendidikan sebagai Kebijakan Public. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Hasbullah. (2015). Kebijakan Pendidikan (Dalam Perspektif Teori, Aplikasi, dan Kondisi Objektif Pendidikan di Indonesia). Jakarta: Rajawali Pers.

Imron, A. (2012). Kebijaksanaan Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.

Imron, A. (2012). Manajemen Peserta Didik Berbasis Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Nugroho, R. (2008). Public Policy. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Pedoman Teknis Penerimaan Peserta Didik Baru TK, SD dan SMP Negeri di Kabupaten Langkat Tahun Pelajaran 2018/2019.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 14 Tahun 2018 tentang Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB).

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 17 Tahun 2017 tentang Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB).

Petunjuk Teknis Penerimaan Peserta Didik Baru SMA/SMK dan SLB Negeri Tahun Pelajaran 2017/2018.

Quade, E.S. (1984). Analysis For Public Decisions. New York: Elsevier Science Publishers,

Syani, A.K, dkk. (2017). Komunikasi Dalam Implementasi Kebijakan Pendidikan Wajib Belajar 9 Tahun di Kecamatan Ngadiluwih. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1 (1): 25-38

Wahyuni, D.. (2018). Pro Kontra Sistem Zonasi Penerimaan Peserta Didik Baru Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Info Singkat. 10 (14): 114-115




DOI: https://doi.org/10.24114/jupiis.v12i1.16463

Article Metrics

Abstract view : 943 times
PDF - 549 times

DOI (PDF): https://doi.org/10.24114/jupiis.v12i1.16463.g13238

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JUPIIS: JURNAL PENDIDIKAN ILMU-ILMU SOSIAL

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-ilmu Sosial

Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License