Pembinaan Nilai-nilai Karakter Kewirausahaan Siswa dalam Membangun Karakter Bangsa Indonesia

Pepi Erlinda, Maria Montessori

Abstract


The purpose of this study was to examine the development of the entrepreneurial character values of students in building the character of the Indonesian Nation in the State Vocational High School (SMKN) 2 Lubuk Basung. These character values are creative, hard work, disciplined and honest. This research uses a qualitative method with a case study approach. Informants in this study were the principal, teachers, heads of departments and students. Data collected through interviews, observation and documentation. Data validity test is done by checking (triangulation) by checking the correctness of the data then comparing the data obtained from other sources. The data obtained were analyzed by referring to the Miles and Huberman analysis model with steps namely data reduction, data presentation and conclusion drawing (verification). The results of this study explain that coaching entrepreneurial character through entrepreneurial learning. The character form of honesty of students is to sell the results of their own practice by reporting the results to the teacher, doing assignments honestly. Discipline Character completes assignments and enters class on time, using practice clothes when practice. The character of hard work completing tasks in accordance with the specified time, looking for information relating to the given task. The creative character determines the product to be produced, resolves obstacles with its own abilities.


Keywords


Character, Entrepreneurship, Character building.

Full Text:

PDF

References


Ghufron, A. (2010). Integrasi Nilai-Nilai Karakter Bangsa Pada Kegiatan Pembelajaran. Cakrawala Pendidikan. 1(3), 13–24.

Hamid, A., & Sudira, P. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Siswa SMK Salafiyah Prodi TKJ Kajen Margoyoso Pati Jawa Tengah. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(2), 138–152. https://doi.org/10.21831/jpv.v3i2.1592

Kardiman, Tuty & Situmorang, (2018). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan XII. Jilid 3. Jakarta: Penerbit Erlangga. PT Gelora Aksara Pratama

Kemendiknas Pendidikan Nasional. 2010. Pengembangan Pendidikan Kewirausahaan. Bahan Pelatihan Penguatan Metodologi Pembelajaran Berdasarkan Nilai-Nilai Budaya untuk Membentuk Daya Saing dan Karakter Bangsa. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.

Kemendiknas, 2011. Panduan Penyelenggaraan Pendidikan Karakter Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum dan perbukuan.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pembinaan SMK. 2018

Lian, B., & Nopilda, L. (2018). Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan P-ISSN: 2548-7094 E-ISSN 2614-8021, 3(2).

Marzuki, M. Murdiono & Samsuri. (2011). Pembinaan Karakter Siswa Berbasis Pendidikan Agama. Journal Institut Keguruan Ilmu Pendidikan Yogyakarta, 41(1), 71–86. https://doi.org/10.21831/jk.v41i1.1919

Mas, S. R. (2017). Transformasi Nilai-Nilai Kewirausahaan Pada Siswa SMK. Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 1(2), 115–121. https://doi.org/10.17977/um025v1i22017p115

Mustakim. (2016). Pembelajaran Kewirausahaan Melalui Kolaborasi Antara Sekolah Dengan Dunia Usaha (Dunia Industri) Pada Siswa Smk Negeri 3 Kudus Tahun 2013. Equilibrium, 2(1), 140–156.

Nurhamida. (2018). Internalisasi nilai-nilai pendidikan kewirausahaan dalam kurikulum di SMK Salafiyah Syafi'ah Randangan Provinsi Gorontalo. Jurnal Albuhuts. Volume. 1, Nomor 1, Juni 2018.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 29 Tahun 1999 Tentang Pendidikan Menengah.

Peraturan Presiden No 5 Tahun 2010 Tentang Rencana Pembangunan Jangka Nasional Tahun 2010-2014

Peraturan pemerintah no.40 tahun 2015 tentang Pembangunan Sumber Daya Industri

Raharjo, H. U. & Nuraydin, E. (2012). Model Pendidikan Karakter Kewirasuahaan di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan. 21, 95–190.

Sugiyono (2011) Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Metods). Bandung: CV Alfabeta

Undang-Undang RI No 20 Tahun 2003, Sistem Pendidikan Nasional

Vernia, D. M., Suprapto, H. A., & Supandi, A. (2018). Penyuluhan Pentingnya Minat Kewirausahaan Dalam Membentuk Karakter Mandiri Siswa Smk Insan Mulia dan SMP Azzuhriyah Kota Bekasi, 1. MATAPPA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat.Volume 1(2). Hal 54-59.

Wasisto, E. (2017). Pendidikan Kewirausahaan Melalui Pembinaan Karakter Bagi Siswa Sekolah Kejuruan di Kota Surakarta. Jurnal Ekonomi dan Perbangkan. 2(1), 55–68.

Wibowo, M. (2011). Pembelajaran Kewirausahaan dan Minat Wirausaha Lulusan SMK. Eksplanasi, 6(2), 109–122.

Winarno, A. (2009). Pengembangan Model Pembelajaran Internalisasi Nilai-Nilai Kewirausahaan pada Sekolah Menengah Kejuruan di Kota Malang. Jurnal Ekonomi Bisnis. (2). Retrieved from A Winarno - Jurnal Ekonomi Bisnis, 2009 - fe.um.ac.id




DOI: https://doi.org/10.24114/jupiis.v12i2.17328

Article Metrics

Abstract view : 526 times
PDF - 348 times

DOI (PDF): https://doi.org/10.24114/jupiis.v12i2.17328.g14286

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JUPIIS: JURNAL PENDIDIKAN ILMU-ILMU SOSIAL

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-ilmu Sosial

Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License