Analisis Penerapan Materi ”To Be” dan unsur part of speech dalam pembelajarn bahasa inggris di sekolah dasar

Authors

  • Maisyaroh Maisyaroh Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Kenza Amanda Sihotang Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Gaberia Sitompul Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Nefo Puspita Lubis Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Denny Hairunisia Putri Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Ruben Situmeang Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Eva Betty Simanjuntak Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221

DOI:

https://doi.org/10.24114/edukasikultura.v12i1.66245

Abstract

This study aims to describe the English language teaching strategies at Public Elementary School 064037 Medan, focusing on basic materials such as to be, parts of speech, and vocabulary development. A descriptive qualitative approach was employed to observe methods, media, and the challenges faced by teachers and students. The findings indicate that the use of songs, games, visual media, and the integration of simple technology through WhatsApp and educational videos successfully enhance students’ motivation and language skills, particularly in pronunciation and vocabulary. Teachers’ creativity and parental support are also key factors In the success of English language teaching at the elementary level.

References

Darmawan, F. (2017). The Eight Words: Parts Of Speech. Jakarta: Mitra Cendekia. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1172390

Dewi, A. P., & Yusuf, M. (2021). Student Perceptions On Parts Of Speech After Taking Integrated English. BASIS: Jurnal Bahasa Dan Sastra Inggris, 9(2), 210–218. https://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/basis/article/view/6349

Fitriani, D. (2021). Aktivitas Kelas Bahasa Inggris Di Sekolah Dasar Berdasarkan Pendekatan ”Whole Language”. Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 22(2), 112–120. https://ejournal.unp.ac.id/index.php/komposisi/article/view/107248

Hidayati, D., & Anwar, F. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Di Kelas V SD. Jurnal Edukasi Riset, 10(2), 102–110. https://jer.or.id/index.php/jer/article/view/1453

Kurnia, S., & Rahman, H. (2022). Improving Students’ Ability To Identify Parts Of Speech Through Grammar Translation Method. Lentera Pendidikan, 25(2), 145–156. https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/lentera_pendidikan/article/view/16810

Lestari, A. R. (2023). Pengaruh Penggunaan Metode Bercerita Untuk Membantu Siswa Sekolah Dasar Memperluas Kosakata Bahasa Inggris. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 450–457. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/6516

Lestari, W. (2021). Buku Saku The Parts Of Speech: Belajar Bahasa Inggris Praktis. Bandung: Edupress. https://www.google.co.id/books/edition/Buku_Saku_The_Parts_of_Speech/Z8kREAAAQBAJ

Mulyani, S. (2023). Analisis Penguasaan Kosakata Dalam Mata Pelajaran Bahasa Inggris Pada Siswa Kelas V SD Muhammadiyah Blora. Indonesian Journal Of English Studies, 8(1), 98–105. https://journal.upgris.ac.id/index.php/ijes/article/view/20630

Ramadhani, T. (2020). Pembelajaran Bahasa Inggris Menggunakan Metode English Is Fun Di Sekolah Dasar. Jurnal Karimah Tauhid, 6(1), 34–41. https://ojs.unida.ac.id/karimahtauhid/article/view/7819

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Dan R&D (Edisi Revisi). Bandung: Alfabeta. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1317239

Sulastri, L. (2022). Analisis Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Di SDN 1 Tlogotirto Kabupaten Grobogan. Jurnal Janacitta, 11(1), 89–97. https://jurnal.unw.ac.id/index.php/janacitta/article/view/1672

Wahyuni, N. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Kosakata Bahasa Inggris Pada Siswa Kelas II SD Negeri Duren Temanggung. Jurnal Pendidikan Dasar STKIP Andi Matappa, 9(1), 22–30. https://journal.stkip-andi-matappa.ac.id/index.php/dikdas/article/view/2873

Wibowo, A. (2016). Pentingnya Pendidikan Dalam Kehidupan Manusia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1102760

Zubaedi. (2018). Pendidikan Karakter: Konsep Dan Aplikasi Dalam Dunia Pendidikan. Jakarta: Kencana. https://openlibrary.org/books/OL26713829M

Zulkarnain, M. (2023). Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Karimah Tauhid, 7(1), 55–63. https://ojs.unida.ac.id/karimahtauhid/article/view/7903

Published

2025-06-20

How to Cite

Maisyaroh, M., Sihotang, K. A., Sitompul, G., Lubis, N. P., Putri, D. H., Situmeang, R., & Simanjuntak, E. B. (2025). Analisis Penerapan Materi ”To Be” dan unsur part of speech dalam pembelajarn bahasa inggris di sekolah dasar. EDUKASI KULTURA JURNAL BAHASA SASTRA DAN BUDAYA, 12(1), 79–96. https://doi.org/10.24114/edukasikultura.v12i1.66245