Optimalisasi Teknologi Untuk Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar
Keywords:
Teknologi, Sekolah Dasar, Pembelajaran Bahasa IndonesiaAbstract
This study aims to examine the effectiveness of Indonesian language teaching in primary schools due to the limited use of technology and conventional learning methods. The purpose of this study is to analyze the potential and implementation of technology in improving Indonesian language teaching and assess its impact on students' learning experience. The method used was qualitative research with the research subjects being a number of primary school teachers and students in urban and rural areas. Data were collected through interviews, observations, and documentation studies, then analyzed descriptively and interpretatively. The results show that the use of digital-based technologies, such as interactive software and online platforms, can improve students' engagement and understanding in learning Indonesian. However, this study also found infrastructure constraints and limited teacher training as the main obstacles. This study has limitations in terms of sample size and region, so the results are not fully representative of all educational contexts in Indonesia.References
Akhiruddin, S., Atmowardoyo, H., & Nurhikmah, H. (2019). Belajar dan Pembelajaran.
Gowa: Cahaya Bintang Cemerlang, 193–206.
Anggreni, N. L. O. (2019). Prestasi belajar bahasa Indonesia siswa sekolah dasar dapat
ditingkatkan melalui optimalisasi penerapan metode diskusi kelompok kecil (small
group discussion). Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 201–208.
Fauziah, I. N. N., Saputri, S. A., & Herlambang, Y. T. (2024). Teknologi informasi:
Dampak media sosial pada perubahan sosial masyarakat. Indo-MathEdu Intellectuals
Journal, 5(1), 757–766.
Fidaus, A. A., Sitanggang, E., Sianturi, I., Andriani, I., Agustin, W., & Sembiring, B. (2025).
Analisis Bahasa Gaul Terhadap Kemampuan Berbahasa Indonesia Mahasiswa
Olahraga Article History. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 6(1), 1847–1854.
https://doi.org/10.54373/imeij.v6i1.2847
Ginting, D., Abda, M. I., Maq, M. M., Karina, M., & Sari, N. I. (2023). Pelatihan Kreativitas
Guru dalam Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Dengan Aplikasi Filmora
Sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesionalisme Guru. Journal Of Human
And Education (JAHE), 3(3), 124–131.
Indriyani, L. (2019). Pemanfaatan media pembelajaran dalam proses belajar untuk
meningkatkan kemampuan berpikir kognitif siswa. Prosiding Seminar Nasional
Pendidikan FKIP, 2(1), 17–26.
Kardika, R. W., Rokhman, F., & Pristiwati, R. (2023). Penggunaan Media Digital terhadap
Kemampuan Literasi Multimodal dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. JIIP-Jurnal
Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6715–6721.
Kusum, J. W., Akbar, M. R., & Fitrah, M. (2023). Dimensi Media Pembelajaran (Teori dan
Penerapan Media Pembelajaran Pada Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society
5.0). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Labudasari, E., & Sriastria, W. (2018). Perkembangan emosi pada anak Sekolah Dasar.
Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Muhammadiyah Cirebon,
7(8), 1–8.
Langoday, F. S. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA BONEKA JARI PADA
MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA TERHADAP KETERAMPILAN
BERBICARA SISWA KELAS II SD INPRES OEPOI. Mimbar PGSD
Flobamorata, 1(1), 1–6.
162
Edukasia Kultura: Jurnal Bahasa Sastra dan Budaya
Optimalisasi Teknologi Untuk Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar
Mahfiroh, H., & Ardiansyah, A. S. (2023). Telaah Challenge Based Learning pada Kuliner
Dawet Ayu Banjarnegara Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa.
PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 6, 70–76.
Mahyudi, A. (2023). Efektivitas Penggunaan Teknologi Dalam Pembelajaran Bahasa
Indonesia. ARMADA: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(2), 122–127.
Majid, A. (2017). Analisis data penelitian kualitatif. Penerbit Aksara Timur.
Mariani, R., Novita, R., & Sari, S. M. (2023). Pemanfaatan Komik Sebagai Media
Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar
Siswa Sekolah Dasar. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(3), 2881–2887.
Nurhayati, D., Ekasari, I. Y. E., & Ani, R. N. A. (2024). Peran Guru dan Orang Tua dalam
Pendidikan Karakter untuk Mengatasi Dekadensi Moral Anak: Literature Review.
Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(1), 433–446.
Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi &
Pendidikan, 8(1), 19–35.
Pradita, E. L., Dewi, A. K., Tsuraya, N. N., & Fauziah, M. (2024). Peran Orang Tua dalam
Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(1),
1238–1248.
Purba, A., & Saragih, A. (2023). Peran teknologi dalam transformasi pendidikan bahasa
Indonesia di era digital. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety,
3(3), 43–52.
Rajagukguk, Y. J., Glen, I., Pardosi, F., Sinaga, I. D., Munthe, P. F., & Nainggolan, B. V.
(2025). PERAN STRATEGIS MATA KULIAH BAHASA INDONESIA DALAM
MEMBANGUN LITERASI OLAHRAGA DI KAMPUS Article History. Indo
MathEdu
Intellectuals
Journal,
https://doi.org/10.54373/imeij.v6i1.2505
6(1),
1842–1847.
Safaringga, V., Lestari, W. D., & Aeni, A. N. (2022a). Implementasi program kampus
mengajar untuk meningkatkan motivasi belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal
Basicedu, 6(3), 3514–3525.
Safaringga, V., Lestari, W. D., & Aeni, A. N. (2022b). Implementasi program kampus
mengajar untuk meningkatkan motivasi belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal
Basicedu, 6(3), 3514–3525.
Santika, I. D. A. D. M., Agung, I. G. A. M., & Apriliani, K. (2021). Video pembelajaran
untuk peningkatan kemampuan bahasa Inggris tingkat sekolah dasar. International
Journal of Community Service Learning, 5(4), 342–352.
Santosa, A., & Agung, I. (2017). Dinamika Lptk Menuju Perguruan Tinggi Kelas Dunia
(World Class University/Wcu). Perspektif Ilmu Pendidikan, 31(1), 259390.
163
Volume 12, Number 1, 2025
Sembiring, E., Tumanggor, N., Pohan, T. P., Peranginangin, R. J., Hutagalung, T. (2025). Optimalisasi
Teknologi Untuk Meningkatkan Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. EDUKASI KULTURA
JURNAL BAHASA SASTRA DAN BUDAYA, 12(1), 155–164.
https://doi.org/10.24114/edukasikultura.v12i1.66042
Savitri, A. S., Sholih, J. A. U., & Herlambang, Y. T. (2023). Analisis Peran Teknologi
Berdasarkan Perspektif Merdeka Belajar. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(3),
2818–2829.
Sujana, A., & Rachmatin, D. (2019). Literasi digital abad 21 bagi mahasiswa PGSD: apa,
mengapa, dan bagaimana. Current Research in Education: Conference Series Journal,
1(1), 3–13.
Supriatna, C. (2024). Era Baru Pendidikan: Pemanfaatan Teknologi Dalam Mencapai
Tujuan Pendidikan Indonesia. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(3), 3154–3162.
Zahra, K., & Odang, O. (2024). Pemanfaatan Teknologi Digital Melalui Aplikasi Halo
Bahasa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. INTIFA: Journal of Education and
Language, 1(3), 195–201.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eliezer sembiring, Nasrun Tumanggor, Trinanda Putra Pohan, Riwan Jordan Peranginangin, Trisnawati Hutagalung

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Penulis.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (Refer to The Effect of Open Access).