PENGARUH PENGGUNAAN ALAT PERAGA TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA PADA SISWA SD

Authors

  • Sri Wahyuni Siregar Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Bunga Ayu Albani Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Grace Monica Nababan Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Nurhudayah Manjani Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221
  • Mardhiyah Kharismayanda Universitas Negeri Medan, Jl. William Iskandar Ps. V, Kenangan Baru, Kec. Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara 20221

Abstract

This study aims to determine the effect of the use of teaching aids on students' mathematics learning outcomes in elementary schools. The background of this research is the low learning outcomes of students in mathematics subjects, one of which is caused by the lack of use of teaching aids by teachers in the learning process. Lack of enthusiasm among students for mathematics lessons also has an impact on less than satisfactory learning outcomes. This research uses a literature study method by taking various information from books and journals. Data was collected through test results, pretests and posttests in journals. Based on the research results, the influence of the use of teaching aids on the understanding of mathematical concepts in elementary school students shows a significant positive influence.

References

Aini, N. Q. A., Jamaludin, U., & Pribadi, R. A. (2023). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Papan Akar Pangkat Dua (PAKATA) di Kelas V SDN Karyajaya. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 3098-3110. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.981

Armin, R., & La Ulu, N. L. (2022). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Batang Napier Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas 4 SD Negeri 2 Bataraguru. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 156-162. https://doi.org/10.55340/japm.v8i2.881

Khoirunisa, D. N., Laksana, M. S. D., & Chasanatun, T. W. (2022). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Puzzle Pecahan Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SDIT As-Syafi’iyah Kecamatan Jambon Ponorogo. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 105-113. https://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID/article/view/2752

Kusumastutik, N., & Syafriza, A. A. (2023). Pengaruh alat peraga matematika materi bangun datar terhadap hasil belajar siswa kelas IV di SD NU Sleman. Journal of Primary Education Research, 1(01). https://e-journal.unu-jogja.ac.id/pgsd/index.php/primer/article/view/8

Laukamang, P. P. (2021). PENGARUH PENGGUNAAN ALAT PERAGA DAKON TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IV DI SDI SIKUMANA 3 KOTA KUPANG: Alat peraga dakon, hasil belajar matematika. SPASI: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(1), 24-31. https://ojs.cbn.ac.id/index.php/spasi/article/view/165

Nabila, H., Salsabila, A., & Kowiyah. (2024). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga terhadap Pencapaian Hasil Belajar Matematika dalam Materi Pembagian di sekolah Dasar. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 2(6), 370–379. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i6.1365

Novita, T., Destiniar, D., & Sunedi, S. (2023). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga pada Materi Bangun Datar Terhadap Hasil Belajar Siswa di Kelas IV. Indonesian Research Journal on Education, 3(2), 1020-1025. https://doi.org/10.31004/irje.v3i2.119

Septiani, T. D., Taufik, M., & Jaya, M. P. S. (2024). PENGARUH PENGGUNAAN ALAT PERAGA SMART STICK TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI BANGUN RUANG PADA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 10(2), 803-812. https://doi.org/10.31932/jpdp.v10i2.3773

Sudarto, S., Jafar, M. I., & Khaeraat, N. M. (2024). PENGARUH PENGGUNAAN ALAT PERAGA BATANG NAPIER TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP PERKALIAN SISWA KELAS III SD NEGERI 21 PANYULA. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, 3(8), 503-512. https://bajangjournal.com/index.php/JPDSH/article/view/7874

Suri, A., Risnanosanti, R., & Ristontowi, R. (2024). Penggunaan Alat Peraga Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa tentang Konsep Luas Persegi dan Persegi Panjang di SD Negeri 10 Kepahiang. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(3), 666-671. https://doi.org/10.31004/jh.v4i3.1081

Published

2025-06-20

How to Cite

Siregar, S. W., Albani, B. A., Nababan, G. M., Nurhudayah Manjani, & Kharismayanda, M. (2025). PENGARUH PENGGUNAAN ALAT PERAGA TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA PADA SISWA SD. JURNAL PENDIDIKAN TEKNOLOGI DAN KEJURUAN, 26(1), 15–21. Retrieved from https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/mbt/article/view/66327