PENGARUH PENERAPAN PEMBELAJARAN ONLINE TERHADAP HASIL BELAJAR MELALUI MINAT BELAJAR PADA MATA PELAJARAN MARKETING KELAS X (SEPULUH) KOMPETENSI DASAR 3.9 DI SMK KETINTANG SURABAYA
Abstract
The research was conducted to determine whether online learning affects learning outcomes through learning interest in marketing subjects for class X KD. 3.9 about analyzing the product life cycle at SMK Ketintang Surabaya. The sample is the tenth grade students of SMK Ketintang Surabaya, the online business and marketing expertise program, totaling 68 students. This research is a type of quantitative research. Collecting data using a closed Likert scale questionnaire. Data were analyzed by path analysis technique. The results of the study explain that online learning has a significant influence on learning interest by 21,6%, learning interest has a significant influence on learning outcomes by 39%, online learning has a direct influence on learning outcomes by 39%, and online learning on learning outcomes through interest in learning does not have a significant effect because the direct influence value is greater than the indirect influence value, namely 45,6% > 10,5%. It is hoped that this research will provide benefits for a teacher to know what can affect student learning outcomes.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Hapnita, Widia, dkk. (2018). Faktor Internal Dan Eksternal Yang Dominan Mempengaruhi Hasil Belajar Menggambar Dengan Perangkat Lunak Siswa Kelas Xi Teknik Gambar Bangunan Smk N 1 Padang Tahun 2016/2017. CIVED (Journal of Civil Engineering and Vocational Education), 5(1). https://doi.org/10.24036/cived.v5i1.9941
A.N, S., Bayu, Rani, & Meidawati. (2019). PERSEPSI SISWA DALAM STUDI PENGARUH DARING LEARNING TERHADAP MINAT BELAJAR IPA Universitas Veteran Bangun Nusantara Sukoharjo Email : nugrahaadi7650@gmail.comm. Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 1(2), 30–38.
Budiwibowo, S. (2016). Hubungan Minat Belajar Siswa Dengan Hasil Belajar Ips Di Smp Negeri 14 Kota Madiun. Gulawentah:Jurnal Studi Sosial, 1(1), 60. https://doi.org/10.25273/gulawentah.v1i1.66
Komara, Endang. (2016). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Refika Aditama. 978-602-7948-24-2.
Muhajir, M., Musfikar, R., & Hazrullah, H. (2019). Efektivitas Penggunaan E-Learning Berbasis Edmodo Terhadap Minat Dan Hasil Belajar (Studi Kasus Di Smk Negeri Al Mubarkeya). Cyberspace: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 3(1), 50. https://doi.org/10.22373/cj.v3i1.4725
Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3264
Oktaviana, D., & Prihatin, I. (2018). Analisis Hasil Belajar Siswa Pada Materi Perbandingan Berdasarkan Ranah Kognitif Revisi Taksonomi Bloom. Buana Matematika : Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 8(2:), 81–88. https://doi.org/10.36456/buana_matematika.8.2:.1732.81-88
Pane, A. (2017). Belajar dan Pembelajaran Aprida Pane Muhammad Darwis Dasopang. Fitrah, 03(2), 333–352.
Pohan, Rizky Febriani. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring (Online) terhadap Minat dan Hasil Belajar Kimia Teknik Mahasiswa Semester II (Dua) Program Studi Teknik Sipil Universitas Graha Nusantara Padangsidimpuan. Jurnal LPPM UGN. Vol.11. No.02.
Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 79. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8108
Rohmawati, Erni dan Sigit Wibowo. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dan Kreativitas Belajar terhadap Hasil Belajar Administrasi Transaksi di SMK Pembangunan kota Bogor. Jurnal Educate. Vol. 03. No. 02.
Roni Hamdani, A., & Priatna, A. (2020). Efektifitas Implementasi Pembelajaran Daring (Full Online) Dimasa Pandemi Covid- 19 Pada Jenjang Sekolah Dasar Di Kabupaten Subang. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 6(1), 1–9. https://doi.org/10.36989/didaktik.v6i1.120
Rosalina, L., & Junaidi, J. (2020). Hubungan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Sosiologi Pada Kelas XII IPS di SMAN 5 Padang. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(3), 175–181. https://doi.org/10.24036/sikola.v1i3.24
Sarwa. (2021). Pembelajaran Jarak Jauh: Konsep, Masalah dan Solusi. Indramayu: CV. Adanu Abimata. 978-623-6872-60-4
Setyorini. (2020). Terhadap Proses Pembelajaran Pada Kurukulum 13 ? Jiemar, 01(Juni), 95–102
Sinar. (2018). Metode Active Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: CV. Budi Utama. 978-602-453-908-5
Sobron, A. ., Bayu, Rani, & S, M. (2019). Pengaruh Daring Learning terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar Abstrak. Seminar Nasional Sains & Entrepreneurship, 1(1), 1–5. http://conference.upgris.ac.id/index.php/snse/article/view/204/136
Sugiono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta. 979-8433-64-0
Syawirda, S., & Yulhendri, Y. (2019). Pengaruh Intensitas Belajar Dan Modal Sosial Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Administrasi Transaksi Pemasaran di SMK Negeri 2 Pariaman. Jurnal Ecogen, 2(4), 788. https://doi.org/10.24036/jmpe.v2i4.7856
Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID 19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232–243. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i3.142
DOI: https://doi.org/10.24114/niaga.v10i3.25898
Article Metrics
Abstract view : 236 timesPDF - 173 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Niagawan
NIAGAWAN by Program Studi Pendidikan Bisnis Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Medan is licensed under CC BY-NC 4.0