Making Comic Books Applying Science to Improve Students' Capabilities in Representation at SMP

Inke Nur East Borneo, Mulyono Mulyono, Bornok Sinaga

Abstract


This research aims to: The objectives of this study are to: 1) determine the validity of comic media; 2) determine its practicality; 3) determine its effectiveness; and 4) determine how to help students become more adept at representing themselves through comic media. ADDIE, which represents the evolution of analysis, design, execution, and assessment, model that is employed. According to his research's findings, 1) Comic media was deemed legitimate with an average score of 96.51%; these findings demonstrate the legitimacy of the comics produced. 2) Students' results on the practicality questionnaire yielded a score of 4.777 with a percentage of 95%, and teachers' results showed that comics are also very practical, scoring 4.866 with a percentage of 97.30%. 3) The created comics demonstrate effectiveness, scoring 59.306 on the pretest and 93.61 on the posttest for representational capacity. 4) At the summit improvement class, having an n-gain score for representation ability of 0.84.

Full Text:

PDF

References


Afifah, A dan Dewi, P.A. Pengembangan Media E-Komik Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Jurnal Axioma: Jurnal Matematika dan Pembelajaran.. (2022). Vol. 7, No 1, Hal 24-34

Akbar, S Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. (2013).

Batubara, H.H. Media Pembelajaran Efektif. Semarang: Fatawa Publishing. (2020).

Fitriyah, I., dan As’ari, S.R. (2013). Pengembangan Media Buku Saku Materi Luas Permukaan bangun Ruang Untuk Jenjang SMP. Skripsi: Universitas Negeri Malang, Jurnal-online.um.ac.id

Fikriani, T dan Nurva, M.S. Pengembangan Bahan Ajar matematika Berbentuk Komik untuk Meningkatkan Kemampuan Matematis Siswa Kelas VII SMP. JARTIKA: Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan. (2020). Vol.3, No. 1, Hal. 11-24

Gafur, A. (2012). Desain Pembelajaran Konsep, Model, Dan Aplikasinya Dalam Perencananaan Pelaksanaan Pembelajaran. Yogyakarta: Ombak

Hasil PISA Indonesia 2018: Akses Makin Meluas, Saatnya Tingkatkan Kualitas Https://Www.Kemdikbud.Go.Id/Main/Blog/2019/12/Hasil-Pisa-Indonesia-2018-Akses-Makin-Meluas-Saatnya-Tingkatkan-Kualitas (Diakses Pada 13 Juni 2022) Pukul 10.30

Pianda, D., Darmawan, J., Firdaus, E., Faisal., Fitri, I., Hayani, K., Ledya, K., Nurina, L.A., Dwita, R., Salma., Warzukni, S., Simbolon, S., Yuniar,. Yusridawati,. Dan Selvi, Y. (2018). Karya Guru Inovatif Yang Inspiratif, Bandung: CV Jejak

Rosadi, F dan Karimah, N.A.N. (2022). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Komik. Senapadma. Seminar Nasional Pendidikan Dasar Dan Menengah. Vol. 1, No.2, Hal. 87 -96

Sari, Y., Sujana., dan Ganing. (2018). Hubungan Antara Kemampuan Literasi Dengan Kompetensi Inti Pengetahuan Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sd Gugus Letkol Wisnu Denpasar Utara Tahun Pelajaran 2017/2018. Indonesian Journal Of Educational Research and Review. Vol. 1 No. 2, Hal. 94 – 103

Suningsih, A., dan Istiani,A. . (2021) Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa. Moshrafa: Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 10, No. 2, Hal. 225-234

Umroh, S M., Nisa, L C., dan Nadhifah (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Unity Of Science Pada Pokok Bahasan Himpunan Kelas VII MTs. Prosiding Seminar Nasional Alfa VII (Pembelajaran Aktif dan Profesionlisme Guru di Era Global Universitas PGRI Semarang: 12 Juli 2017

Wulandari, O.A. (2021). Pengembangan Komik Aritmatika Sosial Dengan Penyajian Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Skripsi, Universitas Muhammadiyah Malang




DOI: https://doi.org/10.24114/paradikma.v17i2.56766

Article Metrics

Abstract view : 1 times
PDF - 1 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Published By:
Study Program of Mathematics Education
Postgraduate Program of UNIMED

 
Visit us at:


slot gacor slot