PENERAPAN PEER TUTORING DILENGKAPI HANDOUT UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR SISWA

Purnama Dewi

Abstract


This research was conducted with the aim of knowing whether the implementation of peer tutoring equipped with handouts can improve student motivation and learning outcomes in class VII odd semester SMP Negeri-1 Lintongnihuta T.A. 2019/2020. This research is a Classroom Action Research. The subjects of this study were 1 class VII students, totaling 32 students. The data collection technique uses 20 questions of learning outcomes in the form of multiple choice questions and observation format sheets. The data analysis technique used is qualitative and quantitative data analysis. The results showed that peer tutoring equipped with handouts could improve: (1) student learning motivation, in cycle I, students with high motivation (10 people), medium motivation (5 people) and low motivation (17 people) were obtained, while in cycle II students with high motivation (18 people), medium motivation (14 people) and no more students who have low motivation; (2) Student learning outcomes in cognitive aspects. In the first cycle, the cognitive aspects of student learning completeness were 21.88% with an average value of 30.16, while in the second cycle it reached 93.75% with an average value of 87.97.

Full Text:

PDF

References


Ataupah, D. A., Triani, L., & Wahyuni, S. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Biologi Materi Sistem Gerak Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Siswa Kelas-XI IPA SMA Negeri 8 Malang. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 4(1), 11–16. https://doi.org/10.22219/jinop.v4i1.5870.

Badaruddin, A., (2015). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Konseling Klasikal, Kreatifindo, Padang.

Deni, K., & Halimah. (2008). Bagaimana Menjadi Guru Kreatif. Bandung: Pribumi Mekar.

Febrianti, E. S., Karyadi, B., & Kasrina. (2018). Penerapan Model Kooperatif Tipe-Group Investigation (GI) Pada Materi Sistem Ekskresi Manusia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA SMA N 8 Kota Bengkulu. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 2(1), 10–14. https://doi.org/10.33369/diklabio.2.1.10-14

Firmasari, S., Sukstiyarno, Y. L., & Mariani, S. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Taksonomi Solo Superitem Dengan Tutor Sebaya Berbantuan Wingeom. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 2(1), 184–189.

Idris, R. P., Widiastuti, I., & Wardani, N. S. (2017). Penerapan Pembelajaran Model Tutor Sebaya ( Peer Tutoring ) Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Prestasi Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Mekanika Teknik Kelas X. Seminar Nasional Pendidikan Vokasi Ke 2, 2, 356–361.

Iwan, Wambrauw, H. L., & Fidmatan, S. S. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Biologi Siswa Pada Materi Pencemaran Lingkungan Kelas XA Di SMA Yapis Manokwari. Pancaran Pendidikan, 5(1), 1–12. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/pancaran/article/view/2598.

Kurniawan, D. A., Yennita, & Idrus, I. (2017). Penerapan model pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan hasil belajar IPA. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi 1(1):, 1(1), 23–28.

Laksemiwati, N. L. A. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Tutor Sebaya (Peer Tutoring) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Tata Hidang. Journal of Education Action Research, 3(1), 31–37. https://doi.org/10.23887/jear.v3i1.17084.

Mansur, S. (2018). Pengaruh Pendekatan Jelajah Alam Sekitar (JAS) Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Klasifikasi Mahluk Hidup di SMPK Binawirawan Maumere. Bioeduscience, 2(1), 74–80. https://doi.org/10.29405/j.bes/74-80121314.

Miftahul, H. (2013). Model- Model Pengajaran dan Pembelajaran. Malang: Pustaka Pelajar.

Munthe, A. P., & Naibaho, H. P. (2019). Manfaat dan Kendala Penerapan Tutor Sebaya untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Lentera Harapan Mamit. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(2), 138–147. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p138-147.

Nasution, F. H., Hasibuan, I. S., & Lubis, J. A. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Biologi Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation (GI). PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran), 1(1), 28–33. https://doi.org/10.31100/histogram.v1i2.186

Panggabean, F. T. M., & Silaban, S. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Komputer Dan Motivasi Belajar Dalam Pembelajaran Reaksi Redoks Dan Elektrokimia Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Kimia Unimed, 7(1), 29–41. https://doi.org/10.24114/jpkim.v7i1.5496.

Rahayu, E., & Sukanti. (2013). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Dengan Bantuan Tutor Sebaya Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 11(2), 76–90. https://doi.org/10.21831/jpai.v11i2.1693.

Safitri, D. N. (2018). Eksperimentasi Model Pembelajaran Peer-Tutoring Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan Edutama, 5(2), 31–36. https://doi.org/10.30734/jpe.v5i2.185.

Sardiman, A. M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

Sari, M. P., Yelianti, U., & Harlis. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Peer Tutoring Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Plantae Di Kelas X Sma N 10 Kota Jambi. Biodik, 3(1), 1–8. https://doi.org/10.22437/bio.v3i1.4871.

Siregar, S. L., & Panggabean, F. T. M. (2020). Analisis PBL Dengan DL Menggunakan Macromedia Flash Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Laju Reaksi Di SMA Negeri 10 Medan. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 2(1), 21–25.

Sujatmiani. (2015). Penggunaan Metode Peer Tutoring dengan Kassitu untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Fisika. Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Fisika, 2(2), 46. https://doi.org/10.12928/jrkpf.v2i2.3248.

Trianto. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenada Media Group.

Uno, H. (2012). Teori Motivasi dan Pengukurannya, Jakarta: Bumi Aksara.




DOI: https://doi.org/10.24114/jpp.v8i3.19512

Article Metrics

Abstract view : 422 times
PDF - 314 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Jurnal Pelita Pendidikan by Department of Biology Education, Faculty of Mathematics and Science, Universitas Negeri Medan. This journal is published under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License. p-ISSN (Print) 2338-3003 | e-ISSN (Online) 2502-3217