PROFILE UTILIZATION OF THE SCIENCE LABORATORY IN BIOLOGY LEARNING AT SMA NEGERI 1 SILANGKITANG

Erika Lusiana Tobing, Ika Chastanti, Dahrul Aman Harahap

Abstract


Biology is a science that has significant meaning for the world of education in schools. Biology can also be called a method of finding out about nature systematically, so that biology is not only a theoretical mastery of a collection of knowledge in the form of facts, concepts, or principles but also a process of finding facts with an actual process through a practicum in the Science Laboratory. The research objective was to determine the management of the Biology laboratory at SMA Negeri 1 Silangkitang. This study uses a descriptive method using a qualitative approach. The data analysis technique was carried out in a descriptive qualitative manner using the Miles and Huberman model. The results showed that the utilization of the science laboratory at SMA Negeri 1 Silangkitang was based on (1) completeness (80%); (2) Storage of tools and materials (75%); (3) Laboratory Maintenance (70%); (4) Provision of laboratories (75%; (5) Laboratory cleanliness (85%). Laboratory utilization at SMA Negeri 1 Silangkitang has been carried out well. Biology teachers carry out practicum in accordance with biology learning materials. Biology teachers attend laboratory training held in universities to develop competence in biology practicum.


Full Text:

PDF

References


Adhe Paramita, Hariyatmi2, 2016. Profil Laboratorium dan Pelaksanaan Praktium Biologi di SMA Negeri 1 Kartasura Tahun Ajaran 2015/2016, Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta

Elseria. 2016. Efektivitas Pengelolaan Laboratorium IPA SMP Negeri 1 Kepahiang Kabupaten Kepahiang. Jurnal Manajer Pendidikan. Vol. 10: (1). Hal. 109-121.

Emda, A. 2017. Laboratorium Sebagai Sarana Pembelajaran Kimia dalam Meningkatkan Pengetahuan dan Ketrampilan Kerja Ilmiah, Lantanida Journal, 5(1): 83-92.

Hidayati. U. 2013. Pemanfaatan Laboratorium IPA dan Bahasa Pada Madrasah Aliyah Swasta. Edukasi. Vo. 11: (1). Hal. 94-112.

Huda. A. 2011. Analisis Pengelolaan Praktikum Biologi di Laboratorium Biologi Universitas Muhammadiyah Malang. Jurnal Penelitian dan Pemikiran Pendidikan. Vol. 1: (1). Hal. 75-195.

Ika Chastanti , Maharani Gultom, Novi Fitriandika Sari. 2019 . Analisis Pengunaan Internet Terhadap Karakter Bersahabat/Komunikatif Pada Pembelajaran Biologi. Jurnal Pelita Pendidikan.Vol 7 No 4 178 - 184 .

Jones. F. 2008. Apakah Tata Ruang Kelas dan Laboratorium Perlu Diatur?. Jakarta : Bumi Aksara.

Jufriyah., Isnah, M., Kelik .I,. 2019. Pemeliharan dan Penyimpanan Peralatan Laboratorium Kimia. Jurnal Pengelolaan Laboratorium Pendidikan. Vol. 1: (1). Hal. 1-7.

Khamidinal. 2009. Teknik Laboratorium Kimia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Laili Rahmi.2018. Profil Laboratorium IPA/Biologi dan Kompetensi Guru Pengelola Laboratorium SMA Swasta di Kota Pekanbaru. Perspektif Pendidikan dan Keguruan, Vol IX, No. 2.

Mastika, N., (2014), Analisis Standarisasi Laboratorium Biologi Dalam Proses Pembelajaran Di Sma Negeri Kota Denpasar, Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha (4): 1-10.

Permendiknas. 2007. Nomor 24, Tahun 2007, tentang Standar Sarana dan Prasarana untuk Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah (SD/MI), Sekolah Menegah Pertama/Madrasah Tsanawiyah (SMP/MTs), dan Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah (SMA/MA). Jakarta.

Rosada. D.K. dan Raharjo. 2017. Panduan Pengelolaan dan Pemanfaatan Laboratorium IPA. Jakarta: Kemendikbus.

Rahmantiyoko. A., Sri. S. Fataty K.R., Sopet., Slamet. 2019. Keselamatan dan Keamanan Kerja di Laboratorium. IPTEK Journal of Proceeding Series 4. Seminar Nasional Kimia (SENAKI) XV.

Sangi. MS., dan Adey T. 2018. Keselamatan dan Keamanan Laboratorium IPA. Jurnal MIPAUNSRAT ONLINE. Vol. 7: (1). Hal. 20-24.

Samsudin, A., Suhendi, E., Efendi, R., Suhandi, A., 2012. Pengembangan “Cels” dalam Eksperimen Fisika Dasar untuk Mengembangkan Performance Skills dan Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa.Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia Vol 8 Hal 15-25

Sari,Ida Farida, Dinar Dayana S.2018. Analisis Profil Manajemen Laboratorium Dalam Pembelajaran Kimia di SMA Wilayah Sumedang, Bandung: Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung

Wiersma, W., & Jurs, S. G. (2005). Research Methods in Education: An Introduction. Boston New York.

Wiratma. I.G.L., dan Subagia. I.W. 2014. Pengelolaan Laboratorium Kimia pada SMA Negeri 1 Kota .

Yennita, Sukmawati.M, dan Zulirfan, (2012), Hambatan Pelaksanaan Praktikum IPA Fisika Yang Dihadapi Guru SMP Negeri di Kota Pekanbaru, Laboratorium Pendidikan Fisika, Pekanbaru, Riau: Jurusan PMIPA FKIP Universitas Riau.

Yudiono. 2015. Alat Keselamatan Kerja di Laboratorium Kimia. Jakarta: Gunung Agung




DOI: https://doi.org/10.24114/jpp.v9i1.22157

Article Metrics

Abstract view : 308 times
PDF - 174 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Jurnal Pelita Pendidikan by Department of Biology Education, Faculty of Mathematics and Science, Universitas Negeri Medan. This journal is published under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License. p-ISSN (Print) 2338-3003 | e-ISSN (Online) 2502-3217