HUBUNGAN PEMBELAJARAN LOMPAT KIJANG TERHADAP HASIL BELAJAR LOMPAT JAUH GAYA JONGKOK SISWA

Moh Cholili, Khoirul Anwar, Fajar Hidayatullah

Abstract


Physical education can influence students' attitudes through athletic sports activities by exploring the potential of students to excel. One of the athletic materials studied in physical education is learning the squat style long jump. And the antelope jump learning method is a type of plyometrics learning that is carried out using one leg which students do alternately and repeatedly. This study aims to determine the effect of long jump learning outcomes with the squat style by providing treatment in the form of a deer jump learning method for male students of class VII MTs. Nurul Karomah. This research was conducted in MTs. Nurul Karamah with 25 students. The method used in this study is quasi-experimental. Based on the results of the research, the normality test is 0.200, which means >0.05 is normally distributed, the homogeneity test results obtained a value of 0.834, which means <0.05 is declared homogeneous, while the t-test results show that the significant value is 0.000, meaning less than 0.05, then Ho is rejected. This shows that there is a significant difference between before and after giving learning to students.

Keywords


Education; Deer Jump; Squat Long Jump; Learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Ahmad Sesfa’o. (2018). Upaya Meningkatkan Kesegaran Jasmani Melalui Pendekatan Bermain Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani (PenelitianTindakan Kelas di kelas VII-G SMP Negeri 14 Tasikmalaya). Jurnal Wahana Pendidikan, 5, 1-6.

Asmara, H. R. (2015). Pengaruh Latihan Lari Zig-Zag Terhadap Kemampuan Menggiring Dalam Permainan Sepak Bola Peserta Ekstrakulikuler Di SMP Negeri 3 Sentolo Kulon Progo. Yokyakarta: Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Yogyakarta.

Cahyo, J., Waluyo, M., & Rahayu, S. (2012). Pengaruh Latihan Lompat Kijang Terhadap Kecepatan Lari. Journal of Sport Sciences and Fitness, 1, 17-21.

Ekoputro, C. S. (2015). Pengaruh Latihan Lompat Kijang Terhadap Hasillompat Jauh Siswa Putra Kelas VII SMP Negeri 3 Berbah Kecamatan Berbah Kabupaten Sleman Yogyakarta Tahun Pelajaran 2013/2014. Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.

Hafidz, I. A., Syafei, M. M., & Afrinaldi, R. (2021). Survei Pengetahuan Siswa Terhadap Pembelajaran Atletik Nomor Lompat Jauh di SMAN 1 Rengasdengklok. Jurnal Literasi Olahraga, 2, 104-109.

Hidayat, C., Juniar, D. T., & Herliana, M. N. (2017). Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Keterampilan Poosae I Mata Kuliah Taekwondo. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 2, 36-42.

Julfikar, A., Sudiana, K., & Tisna, G. D. (2017). Pengaruh Pelatihan Lompat Kijang Terhadap Peningkatan Kecepatan Dan Daya Ledak Otot Tungkai. Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksha, 5, 32-41.

Kresnapati, P. (2018). Pengaruh Pola Latihan Lompat Kijang Terhadap Hasil Lompat Jangkit Mahasiswa Putra PJKR Upgris. Journal of Sport Coaching and Physical Education, 3, 8-13.

Mahmuddin, & Zulkarnain, A. (2019). Peningkatan Pembelajaran Lompat Jauh Melalui Pendekatan BERMAIN Pada Siswa Kelas V SD 050632 Tanjung Keliling Kabupaten Langkat Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 18, 40-47.

Muhajir. (2016). Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.

Mutaqin, L. U. (2018). Upaya meningkatan kebugaran jasmani melalui circuit training. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 1-10.

Maksum, A. (2012). Metodologi Penelitian Dalam Olahraga. Surabaya: Unesa University Press-2012.

Najamuddin, & Hidayaturrahman. (2017). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Penguasaan Kosa Kata (Kata Kerja Dan Kata Benda) Anak Kelompok B2 RA Alhasaniyah NW Jenggik. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University, 1, 56-63.

Nur, A. (2019). Pengaruh Latihan Lompat Rintangan terhadap Kemampuan Lompat Jauh Gaya Jongkok pada Siswa Putra SMP Negeri 1 Luwuk. Jurnal Pendidikan Olahraga, 9, 1-8.

Nuryadi, Astutik, T. D., Utami, E. S., & Budiantara, M. (2017). DASAR DASAR STATISTIK PENELITIAN. Yogyakarta: SIBUKU MEDIA.

Riawan, K., & Djawa, B. (2017). Penerapan Permainan Terhadap Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok (Studi Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Ngadirojo, Pacitan). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 5, 445-450.

Sartika, P. (2013). Pengaruh Latihan Lompat Tanpa Awalan Menggunakan Angkle Weight Terhadap Hasil Lompat Jauh Pada Siswa kelas XI SMA N 8 Muaro Jambi. Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan FKIP Universitas Jambi, 1-8.

Sugiono. (2012). METODE PENELITIAN KUNTITATIF KUALITATIF DAN R&D. Bandung: ALFABETA,CV.

Suharto, S. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Lompat Jauh Gaya Jongkok Menggunakan Metode Permainan. Journal Of Education And Sport Science (JESS), 2, 44-48.

Tanos, C. M., Moningka, M., & Rumampuk, J. (2016). Hubungan Panjang Tungkai dengan Kemampuan Lompat Jauh Gaya Jongkok Siswa Kelas X SMA Negeri 9 Binsus Manado. Jurnal Kedokterran Klinik (JKK), 1, 49-54.

Zulkarnain, I., Yundarwati, S., & Suriatno, A. (2016). Pengaruh Latihan Loncat Tali Dan Lompat Kijang Terhadap Daya Ledak Otot Tungkai Dalam Permainan Bola Voli Pada Siswa Putra Kelas VII SMPN 1 Keruak Kabupaten Lombok Timur Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan OLahraga dan Kesehatan, 3, 1-13.




DOI: https://doi.org/10.24114/jpbp.v28i2.36530

Article Metrics

Abstract view : 71 times
PDF - 15 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JURNAL PENELITIAN BIDANG PENDIDIKAN

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.