The Relationship Between the Formation of Study Groups and Student Learning Independence

Alvina Zahra

Abstract


The purpose of this study was to determine the “Relationship Between The Formation Of Study Groups And Student Learning Independence. This research uses a quantitative approach with the correlation method. In this study, the sample was 70 students in class XI IPS SMA Negeri 8 Medan. The data collection technique used in this research was a questionnaire using a Likert scale. The validity of the instrument is obtained using the product moment correlation formula, while the reliability of the instrument is obtained using the Cronbach's Alpha formula. Data were analyzed using Product Moment Correlation Statistics to test the hypotheses in the research with the help of SPSS 29 for Windows. The analysis results show r = 0.541 and Rsquare = 0.321 and a significant value of 0.001 (p<0.05). Based on the results of this research, the research hypothesis "there is a relationship between the formation of learning groups and learning independence" is put forward. Considering that this relationship is positive at .541, it can be stated that the formation of study groups is related to student learning independence in class XI PS  SMA Negeri 8 Medan.

Keywords


Formation of Study Groups; Learning Independence

Full Text:

PDF

References


Ambiyar, A., Aziz, I., & Delyana, H. (2020). Hubungan kemandirian belajar siswa terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1171-1183.

Arfiah, S. (2017). Penerapan metode kerja kelompok untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas V C SD Negeri 004 Tembilahan kecamatan Tembilahan. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6, 267-275.

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Darmadi, H. (2017). Pengembangan model dan metode pembelajaran dalam dinamika belajar siswa. Yogyakarta: Deepublish.

Isjoni. 2009. “Pembelajaran Kooperatif Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi antar Peserta Didik”. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hadi, Sigit Nur, dan Noor, Aisyah Juliani. 2013. Keefektifan Kelompok Belajar Siswa Berdasarkan Sosiometri dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika di SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1

Hayati, Indri Nur. 2009. “Implementasi Pembelajaran Dengan Pendekatan Reciprocal Teaching Sebagai Upaya Meningkatkan Kemandirian Belajar Matematika Dan Hasil Belajar Matematika Untuk Pokok Bahasan Kesebangunan Pada Siswa Kelas IX-I SMP N 1 Pacitan”. Skripsi. Yogyakarta: UNY. (TidakDipublikasikan).

Hasanah, Z. (2021). Model pembelajaran kooperatif dalam menumbuhkan keaktifan belajar siswa . Jurnal Studi Kemahasiswaan, 1, 1-13.

Hidayati, K., & Listyani, E. (2010). Improving Instruments of Students Self-Regulated Learning. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 4(1), 85-99.

Mudjiman, Haris. (2011). Belajar Mandiri. Surakarta: UNS PRESS.

Muhibbin Syah.2010.Psikologi Pendidikan dengan pendekatan baru.Bandung:PT Remaja Rosdakarya.

Mustafida, F. (2020). Pendidikan Islam multikultural (konsep dan implementasi proses pembelajaran pendidikan agama Islam berbasis nilai-nilai multikultural). Depok: Rajawali Pers.

Noor Syam, Muhammad. 1999. Pengantar Filsafat Pendidikan. Malang: FIP IKIP Malang.

Nurhayati, Eti. (2011). Psikologi Pendidikan Inovatif. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Purba, Edward & Yusnadi. (2015). Filsafat Pendidikan. Medan: UNIMED Press

Ningsih, R., & Nurrahmah, A. (2016). Pengaruh kemandirian belajar dan perhatian orang tua terhadap prestasi belajar matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1).

Sugiyono. 2005. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.CV.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Sukiman. 2019. Model Pembentukan Kelompok Bervariasi Untuk membangkitkan motivasi Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan, Pembelajaran dan Pengembangan, 1(1)




DOI: https://doi.org/10.24114/icp.v4i1.58807

Article Metrics

Abstract view : 28 times
PDF - 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

PSIKOLOGI PENDIDIKAN DAN BIMBINGAN

Jl. Willem Iskandar Pasar V Medan Estate, Sumatera Utara. Universitas Negeri Medan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Gedung 72 Lantai 2

 

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.