PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI KELAS V SD NEGERI 101768 TEMBUNG T.A 2018

Zuraidah Zuraidah

Abstract


ABSTRACT

This study aims to determine whether by using Talking Stick learning model can improve student learning outcomes on the subject matter of freedom of association in Class V SD Negeri 101768 Tembung 2013/2014. The type of research used in this research is Classroom Action Research (PTK) with the subject of all students of grade V SD Negeri 101768 Tembung 2018 as many as 29 students, consisting of 15 women and 14 men. Based on the data analysis at the pretest of 29 students obtained classical completeness as much as 7 students 24% got the due diligence, and as many as 22 students 76% got an incomplete score with an average score of 59.48.

 

Keywords: Learning Outcomes, Talking Stick Learning Model

 

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk Untuk mengetahui apakah dengan menggunakan model pembelajaran Talking Stick dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada materi pokok kebebasan berorganisasi di Kelas V SD Negeri 101768 Tembung TA 2018. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan subjek seluruh siswa kelas V SD Negeri 101768 Tembung T.A 2018 sebanyak 29 orang siswa, yang terdiri dari 15 orang perempuan dan 14 orang laki-laki. Berdasarkan analisis data pada saat pretes dari 29 orang siswa diperoleh tingkat ketuntasan klasikal sebanyak 7 orang siswa 24% mendapat nilai tuntas, dan sebanyak 22 orang siswa 76% mendapat nilai belum tuntas dengan nilai rata-rata 59,48.

 

Kata Kunci: Hasil Belajar, Model Pembelajaran Talking Stick


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v8i4.11880

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED. p-ISSN : 2407-4934 | e-ISSN : 2355-1747