PEMBERIAN PENGUATAN POSITIF OLEH GURU DALAM UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA KOMPETENSI DASAR HUBUNGAN SATUAN PANJANG PELAJARAN MATEMATIKA KELAS V SD NEGERI 066038 KEC MEDAN TUNTUNGAN

Janrita Simbolon

Abstract


ABSTRACT

The problem in this study is whether the provision of positive reinforcement such as prizes can increase achievement motivation of fifth grade students of SD Negeri 066038 Kec Medan Tuntungan. The population of this study was conducted on Class V students at SD Negeri 066038 Kec Medan Tuntungan. A total of 25 people, using positive reinforcement (gifts). The tools used to collect data in this study are observation sheets for teachers, student motivation observation sheets and student grades. The results showed that in the initial conditions, the average value of the student count was 5.70 in the first cycle. The average score of the student count was 6.02 while in the second cycle there was a very significant increase, the average value of students rose to 8. , 81.

 

Keywords: Improve Learning Motivation

 

ABSTRAK

Adapun masalah pada penelitian ini adalah apakah pemberian penguatan positif seperti hadiah dapat meningkatkan motivasi berprestasi siswa kelas V SD Negeri 066038 Kec Medan Tuntungan. Populasi penelitian ini dilakukan terhadap peserta didik Kelas V di SD Negeri 066038 Kec Medan Tuntungan. Berjumlah 25 orang, dengan menggunakan penguatan positif (hadiah). Alat yang dilakukan untuk mengumpulkan data dalam penelitian ini adalah lembar observasi untuk guru, lembar observsi motivasi siswa dan daftar nilai siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada kondisi awal, nilai rata-rata hitung siswa adalah 5,70 pada siklus I nilai rata-rata hitung siswa naik yaitu 6,02 sedangkan pada siklus II terjadi kenaikan yang sangat signifikan, nilai rata-rata siswa naik menjadi 8,81.

 

Kata Kunci: Meningkatkan Motivasi Belajar

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v8i4.11882

Article Metrics

Abstract view : 230 times
PDF - 228 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.