PEMBELAJARAN KOOPERATIF STUDENT STEAM ACHIEVEMENT DALAM UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PKN SISWA KELAS V SD NEGERI 168060 KOTA TEBING TINGGI

Soldiana Soldiana

Abstract


ABSTRACT

This study aims to improve the learning outcomes of citizenship education in the material of freedom of organization of fifth grade students of SD Negeri 168060 Tebing Tinggi city using the cooperative learning type STAD in the 2016/2017 learning year. If in the pre cycle activity the average student score is 62.5 with a thorough completeness of 41.66%, then in the first cycle it increases to an average rating of 69.78 students with classical completeness of 70.83%. Furthermore, in the second cycle the average score of students was 75.83 with classical completeness of 91.66%. There was an increase of 13.3 to the average student assessment and 50% to the classical completeness of students, so this study was said to be successful.

 

Keywords: Learning Outcomes, Freedom of Organization, STAD

 

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar pendidikan kewarganegaraan pada materi kebebasan berorganisasi siswa kelas V SD Negeri 168060 kota Tebing Tinggi dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD tahun pembelajaran 2016/2017. Jika pada kegiatan pra siklus rata-rata perolehan nilai siswa sebesar 62,5 dengan ketuntasan klsikal 41,66%, maka pada siklus I meningkat menjadi rata-rata penilaian siswa 69,78 dengan ketuntasan klasikal 70,83%. Selanjutnya pada siklus II rata-rata perolehan nilai siswa 75,83 dengan ketuntasan klasikal 91,66%. Terjadi peningkatan 13,3 terhadap rata-rata penilaian siswa dan 50% terhadap ketuntasan klasikal siswa, maka dengan ini penelitian ini dikatakan berhasil.

 

Kata Kunci: Hasil Belajar, Kebebasan Berorganisasi, STAD


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v8i4.11885

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED. p-ISSN : 2407-4934 | e-ISSN : 2355-1747