PENGEMBANGAN BAHAN AJAR E-LEARNING BERBASIS EDMODO PADA MATA KULIAH PENDIDIKAN IPA SD KELAS TINGGI MAHASISWA PRODI PGSD FIP UNIMED

Fahrur Rozi, Nurhairani Nurhairani, Septian Prawijaya

Abstract


ABSTRACT

The purpose of this study was to develop high-grade science teaching materials for elementary students of PGSD FIP UNIMED students, and use the Edmodo application to facilitate students to access learning materials that have been developed. This development research uses a 4-D model consisting of 4 stages of development, namely (1) the definition stage (Define), (2) the planning stage (Design), (3) the development stage (develop), and (4) the deployment stage (Disseminate) . In addition, it also provides experience to students and lecturers in carrying out lectures in blended learning, then the teaching material produced will be disseminated in the form of ISBN books, articles in indexed proceedings, international journals and will be registered as intellectual property.

Keywords: Teaching Materials, Books, Natural Sciences

ABSTRAK

Tujuan Penelitian ini adalah untuk mengembangkan bahan ajar pendidikan IPA SD kelas tinggi bagi mahasiswa PGSD FIP UNIMED, dan  menggunakan aplikasi edmodo untuk kemudahan mahasiswa untuk mengakses bahan pembelajaran yang telah dikembangkan. Penelitian pengembangan ini menggunakan Model 4-D terdiri dari 4 tahap pengembangan yaitu (1) tahap pendefinisian (Define), (2) tahap perencanaan (Design), (3) tahap pengembangan (Develop), dan (4) tahap penyebaran (Disseminate) . Selain itu, juga memberikan pengalaman kepada mahasiswa dan dosen dalam melaksanakan perkuliahan secara blended learning, selanjutnya bahan ajar yang dihasilkan akan didesiminasikan dalam bentuk buku ber-ISBN, artikel di prosiding terindeks, jurnal internasional dan akan didaftarkan sebagai kekayaan intelektual.  

 

Kata Kunci: Bahan Ajar, Buku, IPA


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v9i3.16355

Article Metrics

Abstract view : 571 times
PDF - 536 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.