EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN KONTEKTUAL DALAM MENINGKATKAN KECERDASAN JAMAK ANAK USIA DINI

Sariana Marbun, Feny Husna Handayani, Jasper Simanjuntak

Abstract


 

ABSTRACT

This type of research is Research and Development (R&D), which was conducted at two PAUD (kindergarten) institutions in the city of Medan. Trial 1 was conducted on 5 children, the results of 60% of children who have Intelligence Developed in Accordance with Expectations (BSH) increased to 80%. Likewise, what was done in the pilot phase 2 model of 15 children, out of 46% of children who had the Intelligence Developed in Accordance with Expectations (BSH) increased to 80%. The results of this study concluded that contextual learning is effective in increasing the plural intelligence of early childhood / kindergarten.  

Keywords: Contextual, Multiple Intelligences    

ABSTRAK

Jenis penelitian ini adalah Penelitian Pengembangan (R&D), yang dilakukan pada dua lembaga PAUD (Taman Kanak-kanak) di Kota Medan. Uji coba 1 dilakukan pada 5 orang anak memperoleh hasil dari 60% anak yang memiliki kecerdasan Berkembang Sesuai Harapan (BSH) meningkat menjadi 80%. Demikian juga yang dilakukan pada uji coba model tahap 2 pada 15 orang anak, dari 46% anak yang memiliki kecerdasan Berkembang Sesuai Harapan (BSH) meningkat menjadi 80%. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa pembelajaran kontektual efektif dalam meningkatkan kecerdasan jamak anak usia dini/TK.

Kata Kunci: Kontektual, Kecerdasan Jamak


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v9i3.16360

Article Metrics

Abstract view : 262 times
PDF - 231 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.