DEVELOPMENT OF NUMERATION LITERACY MODULE BASED ON REALISTIC APPROACH FOR ELEMENTARY SCHOOL

Maya Alemina Ketaren, Dian Armanto, Naeklan Simbolon

Abstract


This research aims to expand module study literacy numeration based on approach realistic. Supported from the PISA survey, TIMSS test, and based on the results assessment national student ability in literacy numeration under competence minimum. Type this research is research and development using the ADDIE model. subject in this research students classes IV SDN 104223 Bingkawan. Research results show module study literacy numeration  based on realistic approach from the results validation of expert material, expert design and expert language show this module is “Very Eligible” for participants to use in learning education.


Full Text:

PDF

References


Afandi, F., Jafar, M. I., & Adnan.K. (2021). Hubungan Kemampuan Literasi Numerasi dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Gugus II. JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 5(3), 423–430.

Arifin, Z. (2017). Evaluasi Pembelajaran. Remaja Rosdakarya.

Ashri, D. N., & Pujiastuti, H. (2021). Literasi Numerasi Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 8(2), 1–7.

Handayani, P. H., Marbun, S., & Srinahyanti, S. (2019). Validitas Bahan Ajar Sains Berorientasi Literasi Sains untuk Anak Usia Dini. Elementary School Journal, 9(4), 327–334.

Kadek, N., Widiantari, K., & Suparta, I. N. (2022). Meningkatkan Literasi Numerasi dan Pendidikan Karakter dengan E-Modul Bermuatan Etnomatematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(2), 331–343.

Kemdikbud. (2021). Modul Literasi Numerasi Di Sekolah Dasar. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/upload/filemanager/2021/06/2 Modul Literasi Numerasi.pdf

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi.

Khotimah, S. H., & As’ad, M. (2020). Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar [Realistic Mathematics Education Approach to Mathematics Learning Outcomes for Elementary School Students]. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 491–498.

Mailani, E. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Matematika Kelas Rendah Menggunakan Pendekatan Matematika Realistik. Elementary School Journal, 2(1), 1–12. http://clik.dva.gov.au/rehabilitation-library/1-introduction-rehabilitation%0Ahttp://www.scirp.org/journal/doi.aspx?DOI=10.4236/as.2017.81005%0Ahttp://www.scirp.org/journal/PaperDownload.aspx?DOI=10.4236/as.2012.34066%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.pbi.2013.02.0

Marbun, S., Simatupang, D., & Simanjuntak, J. (2022). Penggunaan Modul Digital Interaktif Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Mahasiswa PG PAUD. Elementary School Journal, 12, 75–84.

Patriana, W. D., Sutama, S., & Wulandari, M. D. (2021). Pembudayaan Literasi Numerasi untuk Asesmen Kompetensi Minimum dalam Kegiatan Kurikuler pada Sekolah Dasar Muhammadiyah. Jurnal Basicedu, 5(5), 3413–3430. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1302

Rusdi. (2019). Penelitian Desain dan Pengembangan Kependidikan. Rajawali Pers.

Sri Wahyuningsih. (2021). Modul Literasi dan Numerasi di Sekolah Dasar. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Sekolah Dasar.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Tarigan, D. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model RME Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas V SDS Salsa Cinta Rakyat. Elementary School Journal, 8(4), 622–633.

Zukhrufurrohmah, Z., & Putri, O. R. U. (2021). Pendampingan Pengembangan Instrumen Berciri Literasi Numerasi dalam Menyiapkan AKM pada Guru SD. JPMB: Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Berkarakter, 4(2), 249–260. http://journal.rekarta.co.id/index.php/jpmb/article/view/379%0Ahttps://journal.rekarta.co.id/index.php/jpmb/article/download/379/368




DOI: https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v12i4.40722

Article Metrics

Abstract view : 149 times
PDF - 172 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.