PENERAPAN METODE INKUIRI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS III SD NEGERI 168432 TEBING TINGGI

Nursamsiah Nursamsiah

Abstract


This study aims to improve the learning outcomes of students of IPS learning through inquiry learning method in class III SD Negeri 168432 Tebing Tinggi Academic Year 2016/2017. This type of research is a class action research (Action Research). Implementation of this research is done with two cycles. This research uses qualitative decriptive analysis technique and the tools used in data collection are daily test and student observation sheet and researcher. The subject of this research is the third grade students of SD Negeri 168432 with total 33 people. The object of this research is the use of inquiry method in improving IPS learning result in class III SD Negeri 168432 Tebing Tinggi.

 Keywords: IPS, Inquiry, Learning Outcomes

 ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa mata pelajaran IPS melalui metode pembelajaran inkuiri di kelas III SD Negeri 168432 Tebing Tinggi Tahun ajaran 2016/2017. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (Action Research). Pelaksanaan penelitian ini dilakukan dengan dua siklus. Penelitian ini menggunakan teknik  analisis dekriptif kualitatif dan alat yang digunakan dalam pengumpulan data adalah tes ulangan harian dan lembar observasi siswa dan peneliti. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas III SD Negeri 168432 dengan jumlah 33 orang. Objek penelitian ini adalah penggunaan metode inkuiri dalam meningkatkan hasil belajar IPS di kelas III SD Negeri 168432 Tebing Tinggi.    

Kata Kunci: IPS, Inkuiri, Hasil Belajar


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v7i3.8186

Article Metrics

Abstract view : 180 times
PDF - 78 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED. p-ISSN : 2407-4934 | e-ISSN : 2355-1747