The Effectiveness of Group Counseling Cognitive Restructuring Techniques in Reducing Students' Late Learning Behavior
Abstract
The purpose of this study was to reduce students' late learning behavior through group counseling services with cognitive restructuring techniques. This research uses the type of action research carried out in two cycles. Each cycle consists of four stages, namely: Planning, action, observation, and reflection. The subjects of this study consisted of 5 students with the consideration that the subjects were often late for class. The type of action taken is the provision of group counseling services with cognitive restructuring techniques. Data collection techniques in this study used observation and interviews. The results of this study indicate that after implementing cycle I, the average percentage of late behavior following student learning has changed by 29.34%, while in cycle II the average percentage of late behavior following student learning has changed by 51.33%. The results of this study indicate the level of success of the implementation of actions in cycle II which has been improved based on the results of the reflection from cycle I. It can be concluded that through group counseling cognitive restructuring techniques can reduce the behavior of being late for student learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alamri, N. (2015). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Self Management Untuk Mengurangi Perilaku Terlambat Masuk Sekolah. Jurnal Konseling GUSJIGANG. Universitas Muria Kudus. Jawa Tengah. Dipublikasikan. Vol.1. No.1. hal 1-11.
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Apriyanti, S. (2014). Efektivitas Teknik Restrukturisasi Kognitif Untuk Mereduksi Kecemasan Komunikasi Pada Remaja. Skripsi, Program Sarjana. Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung. Dipublikasikan.
Cristi, D. Chintia. (2013). Penggunaan Strategi Cognitive Restructuring Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Siswa Kelas X-TSM (Teknik Sepeda Motor)-1 SMK Negeri 1 Mojokerto. Jurnal BK UNESA. Universitas Negeri Surabaya. Dipublikasikan. Vol.04. No. 01. Hal.266-273.
Dewi, W. (2018). Upaya Mengurangi Perilaku Terlambat Datang Ke Sekolah Melalui Konseling Kelompok Teknik Behavior Contract. Skripsi, Program Sarjana. Universitas Tadulako. Palu. Tidak DiPublikasikan.
Erford. T. Bradley. (2016). 40 Teknik yang harus diketahui setiap konselor. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Harwanti, N & Jawahirul, K. (2016). Teknik Cognitive Restructring Untuk Meningkatkan Self Efficacy Belajar Siswa. Jurnal Psikologi. Universitas PGRI Banyuwangi. Jawa Timur. Dipublikasikan. Vol.3. No.2. hal 76-86.
Hidayat, Dede, R & Aip,B. (2011). Penelitian Tindakan Dalam Bimbingan dan Konseling. Jakarta: PT Indeks.
Khairi, A. Miftahul. (2017). Cognitive Restructuring Sebagai Upaya Preventif Bunuh Diri Siswa Di Sekolah. Proceding Seminar Dan Lokakarya Nasional Revitalisasi Laboraturium Dan Jurnal Ilmiah Dalam Implementasi Kurikulum Bimbingan dan Konseling IAIN Surakarta. Dipublikasikan. Hal. 10-19.
Lestari, W. (2018). Penerapan Konseling Kelompok Strategi Cognitive Restructuring (CR) Untuk Menurunkan Perilaku Egoisentrisme. Jurnal Mahasiswa Unesa. Universitas Negeri Surabaya. Jawa Timur. Dipublikasikan. Vol. 08. No 02. hal 91-97.
Nurcahyo Rizky, T. (2013). Penerapan Layanan Informasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Studi Lanjut Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Jogoroto Jombang. Jurnal BK UNESA. Universitas Negeri Surabaya. Jawa Barat. Dipublikasikan. Vol. 04. No. 01. Hal. 314-318.
Nugroho, G.J.D. (2016). Penerapan Konseling Kelompok Cognitive Restructuring Untuk Mengurangi Rasa Rendah Diri Siswa. Jurnal Mahasiswa Unesa. Universitas Negeri Surabaya. Jawa Barat. Dipublikasikan. Vol. 08. No. 02. hal 1-8.
Nurfirdaus, N & Risnawati. (2019). Studi Tentang Pembentukan Kebiasaan Dan Perilaku Sosial Siswa. Jurnal Lensa Pedas.Program Studi PGSD STKIP Muhammadiyah Kuningan. Jawa Barat. Dipublikasikan. Vol.4. No.01. Hal 36-46.
Nursalim, M. (2013). Strategi Dan Intervensi Konseling. Jakarta Barat: Akademia Permata.
Prasetyo Hadi, R. (2016). Efektivitas Konseling Kelompok Cognitive Restructuring Dalam Meningkatkan Motivasi. Skripsi, Program Sarjana Universitas Tadulako. Palu. Tidak Dipublikasikan.
Prayitno dan Amti, E. (2013). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Priani, S. Dewi. (2013). Pengaruh Konseling Individu Melalui Pendekatan Realita Untuk Mengurangi Kebiasaan Terlambat Siswa di SMP Negeri 1 Sumberejo. Jurnal BK Unesa. Universitas Negeri Surabaya. Dipublikasikan. Vol.03. No. 01. Hal.408-415.
Ramadhoni, S. Rahmah. (2017) Islamic Cognitive Restructuring Dalam Menangani Konsep Diri Rendah Seorang Siswa Kelas VIII di SMP Khadijah Surabaya. Skripsi, Program Sarjana. Universitas Islam Sunan Ampel Surabaya. Dipublikasikan.
Salawati. (2018). Penerapan Layanan Konseling Kelompok Untuk Mengurangi Kebiasaan Siswa Terlambat Hadir Ke Sekolah .Skripsi, Program Sarjana. Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Medan. Dipublikasikan.
Sudijono, A. (2014). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta : Rajawali Pers.
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Research & Deveploment). Bandung: CV Afabeta.
Supriyanto, A. (2012). Mengatasi Perilaku Terlambat Datang Ke Sekolah Melalui Layanan Konseling Individu Pendekatan Behavioristik Dengan Teknik Behavior Shaping di SMP Negeri 19 Semarang. Jurnal Penelitian. Universitas Negeri Semarang. Jawa Tengah. Dipublikasikan. Vol. 01. No.01.Hal 37-42.
Wibowo. (2005). Konseling Kelompok Perkembangan. Semarang: Unnes Press.
Winkel. (2006). Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Jakarta: PT. Grasindo.
DOI: https://doi.org/10.24114/icp.v4i2.60536
Article Metrics
Abstract view : 150 timesPDF - 56 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
PSIKOLOGI PENDIDIKAN DAN BIMBINGAN
Jl. Willem Iskandar Pasar V Medan Estate, Sumatera Utara. Universitas Negeri Medan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Gedung 72 Lantai 2
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.