PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF MELALUI PENDEKATAN SAINTIFIK PADA PEMBELAJARAN TARI NUSANTARA UNTUK MENINGKATKAN KREATIFITAS BELAJAR SISWA SMAN 6 MEDAN

Ayu Purba, Martozet Martozet

Abstract


ABSTRACT

This study aims to determine the level of student learning creativity by applying cooperative learning models through the scientific approach to archipelago dance learning in class XI SMA Negeri 6 Medan Academic Year 2018/2019. The theory used as reference in this study is a theory relating to cooperative learning models and scientific approaches in the study of theory by Daryanto (2014:51) and theories relating to the development of student learning creativity in schools studied by Utami Munandar (2016:27). This research method uses descriptive quantitative method with the design of one-group pretest posttest with a research population all of class XI   SMA Negeri 6 Medan. The research sample amounted to 33 students taken from 1 class, namely class XI IPA1. Data collection techniques with observation, documentation, questionnaires, and literature study. Before the action is taken, the pretest test is conducted to determine the students' initial abilities. From the data analysis, the average pretest is 62.90 and the standard deviation is 63.55. Then the prostest data was obtained after treatment with an average value of 81.90 and a standard deviation of 82.90. The results of the study were carried out by the T test to see the level of student learning creativity in which before testing the hypothesis, the normality and homogeneity of the data was tested first. From the results of the data analysis, it was found that the samples came from populations that were normally distributed and homogeneous. From the results of the average pretest and posttest, it can be seen that the increase in the percentage value for student learning creativity is 30%. The results of the t-test at the level of α = 0.05 were obtained tcount> ttable that is 8.65> 1.6690 then Ho is rejected and Ha is accepted. Then it can be concluded that the application of cooperative learning models through the scientific approach to Nusantara dance learning can improve the learning creativity of class XI SMA Negeri 6 Medan Academic Year  2018/2019.

Keywords: Cooperative Learning Model, Scientific Approach, Creativity, SMA Negeri 6 Medan

 

 


ABSTRAK

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat kreatifitas belajar siswa dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif melalui pendekatan saintifik pada pembelajaran tari nusantara pada siswa kelas XI SMA Negeri 6 Medan Tahun Ajaran 2018/2019. Teori yang dijadikan acuan dalam penelitian ini merupakan teori yang berkenaan dengan model pembelajaran kooperatif dan pendekatan saintifik dalam kajian teori oleh Daryanto (2014:51) dan teori yang berkenaan dengan pengembangan kreatifitas belajar siswa di sekolah yang dikaji oleh Utami Munandar (2016:27). Metode penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitatif dengan desain one-group pretest posttest dengan populasi penelitian semua siswa kelas XI SMA Negeri 6 Medan. Sampel penelitian berjumlah 33 siswa yang diambil dari 1 kelas yaitu kelas XI IPA1. Teknik pengumpulan data dengan observasi, dokumentasi, angket, dan studi kepustakaan. Sebelum dilakukan tindakan, terlebih dahulu dilakukan uji pretest untuk mengetahui kemampuan awal siswa. Dari analisis data diperoleh rata-rata pretest yaitu 62,90 dan standar deviasi yaitu 63,55. Kemudian diperoleh data prostest sesudah perlakuan dengan nilai rata-rata yaitu 81,90 dan standar deviasi yaitu 82,90. Hasil penelitian dilakukan dengan uji T untuk melihat tingkat kreatifitas belajar siswa dimana sebelum pengujian hipotesis terlebih dahulu dilakukan uji normalitas dan homogenitas data. Dari hasil analasis data dipeoleh bahwa sampel berasal dari populasi yang berdistribusi normal dan homogen. Dari hasil rata-rata pretest dan posttest dapat diketahui bahwa peningkatan persentase nilai untuk kreatifitas belajar siswa meningat sebesar 30%. Hasil uji-t pada taraf α = 0,05 diperoleh thitung > ttabel yaitu 8,65 > 1,6690 maka HO ditolak dan Ha diterima. Maka dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif melalui pendekatan saintifik pada pembelajaran tari Nusantara dapat meningkatkan kreatifitas belajar siswa kelas XI SMA Negeri 6 Medan Tahun ajaran 2018/2019.

 

Kata Kunci : Model Pembelajaran Kooperatif, Pendekatan Saintifik, Kreatifitas, SMA Negeri 6 Medan


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/senitari.v8i1.13188

Article Metrics

Abstract view : 392 times
PDF - 304 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 1970 Ayu Purba, Martozet Martozet

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.