THE EFFECT OF STAD TYPE COOPERATIVE LEARNING MODEL ASSISTED BY POWER POINT MEDIA ON STUDENT LEARNING OUTCOMES ON THE SUBJECT MATTER OF TEMPERATURE AND HEAT TEMPERATURE AND HEAT

Maria Agnes Siagian

Abstract


The selection of an inappropriate model and the lack of use of learning media cause low student learning outcomes. This study aims to determine the effect of STAD type cooperative learning model assisted by power point media on the subject matter of temperature and heat. The type of this research is quasi experiment. The population in this study were all students of class XI SMA Negeri 1 Percut Sei Tuan. Sampling was done by simple random sampling technique consisting of two classes, namely class XI-Matlanfor as the experimental class and class XI-Matlansos as the control class, each of which amounted to 33 people. The instrument used was a student learning outcomes test totaling 20 questions in the form of multiple choice. The results of data analysis showed that the STAD type cooperative learning model assisted by power point media had a significant effect on student learning outcomes on temperature and heat material.

Keywords


STAD type cooperative, power point media, learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Arends, R. (2013). Learning to Teach. Jakarta: Salemba Humanika

Aspia, A, Asrul & Noviyanti. (2013). Media Pembelajaran. Medan: Perdana Publishing

Fitri, D, Badarudin, & Muhammad. (2020). Penggunaan Media Interaktif Power Point Dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Fajar Histona, 4(2): 60-67

Fitri, S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Pada Pembelajaran Fisika Kelas X SMA Negeri 7 Lubuk Pakam. Jurnal Pembelajaran Fisika. 5(2)

Hamruni. (2014). Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Insan Madani

Hasanah, Z. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Studi Kemahasiswaan. 1(1): 1-13

Isjoni. (2013). Cooperatif Learning. Bandung: Alfabeta

Kansil, M & Suriani (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa. Science Learning Journal. 1(1): 16-19

Mutmainnah, R., Janattin, J & Ardhuha. (2017). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Fisika Berbasis Eksperimen Virtual Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X MAN 2 Mataram Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, III(1), 40-47.

Nurdiansyah & Fahyuni, E. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Jakarta: Elangga

Nurdianti. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Usaha dan Energi. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika. 7(1): 1-9

Purwanto, (2017). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Rusman. (2014). Model-model Pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Sardiman, A, M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Shoimin, A. (2016). Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Siregar, H.(2018). Penerapan Model Pembelajran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Aktifitas dan Hasil Belajar Siswa SMA pada Pembelajran Kimia. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 2(1)

Slavin, R, E. (2015). Cooperatif Learning. Bandung: Nusa Media

Sudjana, N. (2005). Metoda Statistika. Bandung: Tarsito

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Sunilawati, N, M. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Matematika.Jurnal Pendidikan. 2(1):1-9.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Suyadianto, (2016). Peningkatan Aktifitas Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan Menggunakan Model Kooperatif Tipe STAD, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran.

Suyanto & Jihad, A. (2013). Menjadi Guru Profesional Strategi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global. Jakarta: Erlangga

Trianto. (2014). Model-Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Utami, Santi. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Pada Pembelajaran Dasar Sinyal Video. Jurnal Pendidkan Teknologi dan Kejuruan. 22 (4)

Yuliana, N. (2019). The Role Of Student Teams Achievement Division (STAD) In Improving Student’s Learning Outcomes. Classroom Action Research Journal. 3(1):8-15




DOI: https://doi.org/10.24114/iper.v5i2.51572

Article Metrics

Abstract view : 1 times
PDF - 3 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
slot gacor slot