PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN FLIPPED CLASSROOM TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN DASAR LISTRIK DAN ELEKTRONIKA (DLDE) KELAS X TITL SMK NEGERI 5 MEDAN
Abstract
Abstract
This study aims to determine: (1) student learning outcomes for DLDE subjects using the Flipped Classroom learning model (2) student learning outcomes for DLDE subjects using the Expository learning model (3) DLDE learning outcomes for students taught with the Flipped learning model. Classroom is higher than students who are taught using the expository learning model. The population in this study were 108 people. From the data obtained after the research, it was found that (1) student learning outcomes were much higher in the experimental class (classes taught using the Flipped Classroom learning model) which had an average of 85.93. (2) student learning outcomes in the control class (classes taught using the expository learning model) have an average of 73.55. (3) student learning outcomes are better (higher) using the Flipped Classroom learning model compared to the expository learning model.
Keywords: Flipped Classroom, Expository, DLDE Learning Outcomes
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) hasil belajar siswa terhadap mata pelajaran DLDE dengan menggunakan model pembelajaran Flipped Classroom (2) hasil belajar siswa terhadap mata pelajaran DLDE dengan menggunakan model pembelajaran Ekspositori (3) hasil belajar DLDE siswa yang diajarkan dengan model pembelajaran Flipped Classroom lebih tinggi dibandingkan siswa yang diajar dengan menggunakan model pembelajaran ekspositori. Populasi dalam penelitian ini adalah 108 orang. Dari data yang diperoleh setelah dilakukan penelitian, diperoleh bahwa (1) hasil belajar siswa jauh lebih tinggi dikelas ekperimen (kelas yang diajarkan dengan menggunakan model pembelajaran Flipped Classroom) yang memiliki rata-rata 85.93. (2) hasil belajar siswa dikelas kontrol (kelas yang diajarkan dengan menggunakan model pembelajaran ekspositori) memiliki rata-rata 73.55. (3) hasil belajar siswa lebih baik (lebih tinggi) menggunakan model pembelajaran Flipped Classroom dibandingkan dengan model pembelajaran ekspositori.
Kata Kunci: Flipped Classroom, Ekspositori, Hasil Belajar DLDE
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. (2009). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi 6. Jakarta : Rineka Cipta.
Ayu, H.D., Choiroh, A.N.L., Pratiwi, H.Y., (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom menggunakan Metode Mind Mapping terhadap Prestasi Dan Kemandirian Belajar Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1).
Bergmann, J., and Aaron, S., (2012). Flip Your Classroom : Reach Every Student in Every Class Every Day, United States : The International Society For Technology In Education.
Damayanti, H.N., (2016). Model Pembelajaran Matematika Berbasis Flipped Classroom di Sekolah Menengah Kejuruan. Tesis Magister Universitas Muhammadiyah Surakarta. Surakarta: Lembaga Penelitian.
Dasopang, Muhammad Darwis., Aprida Pane. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian lmu-ilmu Keislaman. 3(2).
Hadi, Lukman. Astri Pratiwi., dan Rachmat Sahputra. (2017). Pengaruh Model Flipped Classroom Terhadap Self-Confidence Dan Hasil Belajar Siswa SMAN 8 Pontianak. Abstrak Hasil Penelitian UNTAN. Pontianak : Lembaga Penelitian.
Jacob Lowell Bioshop and Matthew a verieger. (2013). The Flipped Classroom: A Survey of the Research, (Atlanta : 120th ASEE Annual Conference & Exposition, 2013), h.5
Johnson, Graham Brent. (2013). Student Perceptions Of The Flipped Classroom. Columbia: The University Of British Columbia.
Joyce, B., Wiel, M., dan Calhoun, E., (2011). Model-Model Pengajaran Edisi Delapan. Pustaka Belajar, Yogyakarta.
Kardi, Soeparman dan Muhamad Nur. (2000). Pengajaran Langsung. Surabaya: UNESA University Press.
Krathwohl, D. R. (2002). Theory Into Practice: A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Ohio: Collegege of Education, The Ohio Sate University
Ngalimun. (2014). Strategi dan Model Pembelajaran (Rev.ed). Yogyakarta: Asjawa Pressindo
Suhendra, Wawan. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pekerjaan Dasar Elektromekanik Siswa Kelas X TITL SMK T.A 2018/2019. Skripsi, tidak diterbitkan, Universitas Negeri Medan, Medan.
Pharamitha, W., dan Muchtar, B., (2016), Pengaruh Model Flipped Clasroom dan Sikap Siswa Terhadap Hasil Belajar Ekonomi, Jurnal Pendidikan, 3 (1).
Purwannto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Sagala, S. (2012). Konsep dan Makna Pembelajaran, Alfabeta, Bandung.
Sanjaya, W. (2011). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan,Kencana Prenada Media Group, Jakarta.
Steele, K. M. (2013). The Flipped Classroom: Cutting-Edge, Practical stategies to Successfully "Flip" Your Classroom. Online. Tersedia di http://www.kevinmsteele.com/the_flipped_classroom_-_ice.pdf diakses tanggal 23 Februari 2020
Sukmadinata, N.S. (2009). Metode Penelitian Pendidikan.Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
DOI: https://doi.org/10.24114/jevte.v1i2.29252
Article Metrics
Abstract view : 793 timesPDF - 361 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright ©2021 Program Studi Pendidikan Teknik Elektro Fakultas Teknik Universitas Negeri Medan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.