PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN SCRAPBOOK PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IV SDN 107407 RIMOMUNGKUR

Sri Winda Sembiring, Masta Marselina Sembiring, Dila Handayani

Abstract


The type of research used is research and development or Reseach and Development (R&D) using the ADDIE model which has five stages, namely the first stage of analysis (analysis), the design stage (design), the third stage of development (development), the fourth stage of implementation (implementation), and the fifth stage of evaluation (evaluation). The subjects in this study were fourth grade students of SDN 107407 Rimomungkur. The instruments used in data collection are observation, interview, material validation questionnaire, media validation questionnaire, education practicality questionnaire and test questions. The results of research on the development of Scrapbook learning media in Indonesian language learning class IV SDN 107407 Rimomungkur, on material validation obtained a score of 53 with a percentage value of 96.3% in the "Very Valid" category while media experts obtained a score of 74 with a percentage value of 98.6% in the "Very Valid" category so that the media is suitable for use in the learning process. In the practicality test obtained from the teacher's response through the questionnaire given, it got a score of 58 with a percentage value of 96.6% in the "Very Practical" category. and based on the effectiveness test obtained before using Scrapbook learning media obtained an average value of 29.3% in the "ineffective" category and after using Scrapbook learning media the average value obtained by students increased to 74.1% in the "effective" category and the scores obtained by students above the KKM between 70-90 after using Scrapbook learning media.

Keywords: Development, Media, Learning, Scrapbook, Language


Full Text:

PDF

References


Agus dan Nataline. (2021). METODE COOPERATIF LEARNING TIPE JIGSAW DALAM PENINGKATAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA . Bandung: Penerbit Widina Bhakti Persada Bandung .

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (Basastra) di Sekolah Dasar . Pernik Jurnal PAUD, 3(1), 35-44.

Amali, K., Kurniawati, Y., & Zulhiddah, Z. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Sains Teknologi Masyarakat pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Journal of Natural Science Integration, 2(2), 191-202.

Amalina, A. F. (2020). Pengembangan Media Scrapbook dengan Penerapan Pendekatan Kontekstual pada Muatan Pelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar . Jurnal Syntax Admiration , 468-478.

Ariani, Z. M. (2022). Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.

Batubara, H. H. (2020). MEDIA PEMBELAJARAN EFEKTIF . Semarang: PERPUSTAKAAN NASIONAL DALAM TERBITAN (KDT).

Budiyono, S. (2017). Manajemen Penelitian Pengembangan (Research & Development ) Bagi Penyusun Tesis dan Disertasi. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Cholifah, T. N., & Fauziah, W. N. (2021). Pengembangan Media Scrapbook Pada Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(2), 185–194.

Dita, P. (2022). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Early Childhood Islamic Education Journal, 3(01), 73–85.

Dwi Cahyani, I., Nulhakim, L., & Yuliana, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Dongeng Fabel Terhadap Minat Literasi siswa SD. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(2), 337.

Elviya, D. D., dan Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar Di Sdn Lakarsantri I/472 Surabaya, 11(8), 1–14.

Emelda Saputri, L. R. (2024). Pengembangan Media Scrapbook Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas V di Sekolah Dasar . Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 15-22.

Eva Y. Nukman, C. E. (2021). Buku Panduan Guru Bahasa Indonesia Lihat Sekitar. Jakarta Pusat: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Febriyantini, E. G. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Berbasis Etnosains pada Pembelajaran IPA Materi Perpindahan Kalor Kelas V SD . JURNAL PENDIDIKAN, 32(3), 411-420.

Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.

Hastishita, K. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Tema 7 Subtema 1 pada Siswa Kelas IV SDN 036 Tarakan. Jurnal Pendidikan Dasar Borneo (Judikdas Borneo), 94-102.

Hijjah, N., dan Bahri, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Cerpen di Kelas V SD Negeri 064970 Medan Denai. Edu Global Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(1), 24–32.

Ina Magdalena, D. S. (2021). Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Kelas 3 pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di MI. Roudhotul jannah kota tangerang. Jurnal Pendidikan dan Dakwah , 3(2), 386-395 .

Kartina, A. O. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Berbasis Budaya Lokal pada Mata Pelajaran IPS . Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 13(2), 119-130.

Lidia Br Sitepu, E. S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara pada Tema 1 Subtema 1 Kelas 3 SD Negeri 105401 Namo Linting . IJOL: Indonesian Journal of Language and Literature , 1(1), 100-106 .

Magdalena, A. F. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2), 312-325.

Masda Satria Kurniawan, O. W. (2020). Problematika dan Strategi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jrpd (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(1), 65-73.

Maydiantoro, A. (2021). Model-model Penelitian Pengembangan (Research And Development).

Mustadi, A. W. (2022). Bahasa dan Sastra Indonesia SD Berorientasi Kurikulum Merdeka. Yogyakarta : UNY Press.

Noveri Amal Jaya, H. E. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA DAN TEKNOLOGI INFORMASI . Banten: Surya Kencana.

Nukman, E. Y., & Setyowati, C. E. (2021). Buku Panduan Guru Bahasa Indonesia: Lihat Sekitar untuk SD Kelas IV (Vol. 1, Nomor 1).

Nur Halisah, A. M. (2020). Media Pembelajaran Scrapbook untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Keberagaman Budaya Bangsaku pada Muatan IPS SD . Jurnal Riset Pendidikan Dasar , 4(2), 131-140 .

Nurjannah, H. K. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMA Negeri 1 Bolo. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Kebudayaan (JKPPK) , 1(2), 1-9.

Payanti, D. A. (2022). Peran Komik Digital sebagai Media Pembelajaran Bahasa yang Inovatif . SANDIBASA, 1(1), 464-475.

Pratitis Kusumaning Asih, S. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook untuk Keterampilan Membaca . Indonesian Journal of Primary Education , 4(2), 87-100 .

Rela Imanulhaq, I. (2022 ). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun Sebagai Dasar Kebutuhan Media Pembelajaran. Journal of Islamic Education , 3(2), 126-134.

Rohani. (2020). Media Pembelajaran. Repository.Uinsu, 234.

Sari, Helsy, I., Aisyah, R., & Irwansyah, F. S. (2019). Modul MEDIA PEMBELAJARAN. Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, 2013–2015.

Sartika, S. B. (2022). Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran. In Buku Ajar Belajar Dan Pembelajaran.

Setyawan, A., Azzahra, E. F., Astuti, I. T., Ica, I. E., Septyorini, E. A., & Susanti, S. D. (2020). Menciptakan Pembelajaran yang Efektif dan Menyenangkan. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1), 238–243.

Shinta, L. H. (2023). Pengembangan Media Scrapbook untuk Meningkatkan Kreativitas Pembelajaran IPA Siswa Kelas V SD Negeri 69 Palembang. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), h. 133-143.

Supartini, M., Ilmu, P., Sosial, P., & Sarjana, P. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dan Kreativitas Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi Di Sdn Mangunharjo 3 Kecamatan Mayangan Kota Probolinggo. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS (JPPI), 10(2), 1858–4985.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif,, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suyono, H. (2017). Belajar dan pembelajaran : teori dan konsep dasar. Remaja Rosdakarya.

Syahrum, T. B. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Scrapbook Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis dan Keterampilan Berbicara . Indonesian Journal of Instructional Technology , 2(2), 53-61.

Wardhani, S. W. (2018). Pengembangan Media Scrapbook Pada Materi Pengelompokan Hewan Untuk Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Js (Jurnal Sekolah), 2(2), 124.

Teofilus Ardian Hopeman, N. H. (2022). Hakikat, Tujuan dan Karakteristik Pembelajaran IPS Yang Bermakna pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Kiprah Pendidikan, 1(3), 141-149.


Article Metrics

Abstract view : 30 times
PDF - 17 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.