PERAN KURIKULUM NASIONAL DALAM PEMBENTUKAN INTEGRITAS SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PENDIDIKAN KARAKTER

Authors

  • Ayu Permata Sari PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Samudra, Kota Langsa, Indonesia
  • Risma Risma PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Samudra, Kota Langsa, Indonesia
  • Cut Kumala Sari PGSD, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Samudra, Kota Langsa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.24114/jkss.v23i1.65701

Abstract

Globalization that affects the national education system demands values to shape the character of the younger generation. This study uses a literature study method on five SINTA - indexed journals, it was found the character education in elementary schools is implemented through integrating values in learning, habituation in school culture, extracurricular activities, and Proyek Profil Pelajar Pancasila (P5). Although it shows progress, its implementation still faces challenges such as lack of consistency, minimal parental rolee, and limited teacher role models.This study offers an integrative models based on an adaptive and contextual national curriculum.

References

Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs, N.J. : Prentice Hall.

Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and DesignE. Harvard University Press.

Effendi, Y. R. (2021). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dalam Pengimplementasian Program Pendidikan Karakter di Era Global. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan (JDMP), 6(1), 17 - 32.

Fikri, M., & Akmaluddin, A. (2024). Pendidikan Pancasila dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Generasi Muda. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Terpadu, 8(11).

Hamdi, M. m., Yusuf, M., & Jawhari, A. J. (2023). Manajemen Pendidikan Karakter. Jurnal Studi Pendidikan dan Hukum Islam, 9(1).

Indarwati, E. (2020). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Sekolah Dasar Melalui Budaya Sekolah. Media Manajemen Pendidikan, 3(2).

Juliani, Sutia, N., & Santoso, G. (2022). Pengaruh Pendidikan Karakter Terhadap Perkembangan Sosial dan Emosional Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 1(2), 1-10.

Lickona, T. (1991). Educating for Character. Bantam.

Pebriyanti, D., & Badillah, I. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Siswa di Kelas Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas IV di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1325-1334.

Pratiwi, N. T. (2021). Analisis Implementasi Pendidikan Pancasila Sebagai Pendidikan Karakter di SD Negeri 002 Tanjungpinang Barat. Indonesian Journal of Educational Development,, 2(3), 439–449.

Rachman, E. A., Humaeroh, D., Sari, D. Y., & Mulyanto, A. (2023). Kepemimpinan Visioner dalam Pendidikan Karakter. Journal Education, 9(2), 1024-1033.

Rahmadani, E., & Al Hamdany, M. Z. (2023). Implementasi Nilai-Nilai Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 10-20.

Saryana, C., & Muhtar, T. (2022). Implementasi Konsep Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara di Sekolah Dasar pada Era Digital. JURNAL BASICEDU, 6(4), 6117 - 6131.

Silvia, E. D. E., & Tirtoni, F. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Berbasis Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah Adiwiyata. Journal Visipena, 13(2), 130-144.

Wahyuni, S., Erita, Y., & Fitria, Y. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Tanggung Jawab dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka di SD Negeri 19 Silukung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(01).

Downloads

Published

2025-05-23

How to Cite

Sari, A. P., Risma, R., & Sari, C. K. (2025). PERAN KURIKULUM NASIONAL DALAM PEMBENTUKAN INTEGRITAS SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PENDIDIKAN KARAKTER. JURNAL KELUARGA SEHAT SEJAHTERA, 23(1), 65–71. https://doi.org/10.24114/jkss.v23i1.65701