PENINGKATAN BERPIKIR MATEMATIS MELALUI IMPLEMENTASI MODEL PROBLEM BASED LEARNING SISWA SD NEGERI 0401 PASAR UJUNG BATU
Abstract
The study's overarching goal is to determine, based on students' initial mathematics abilities, whether problem-based learning or more traditional methods of teaching mathematics improves students' critical and creative thinking skills in the subject. The 2013 curriculum includes problem-solving as an ability, therefore it's clear that this is an area that needs a lot of work. Among the many approaches to learning that adhere to Polya's stages is the Problem Based Learning (PBL) paradigm. Using a descriptive approach, this study included four sessions of instruction, one assessment of learning outcomes, and a study of remediation and enrichment. Learning outcomes examinations, expert validation of lesson plans and student activities, and observation of students' problem-solving abilities were all part of the data gathering process. The findings indicated that, according to the criteria, problem-based learning (PBL) is an effective model for teaching mathematics, and that students' abilities to solve problems using Polya's steps with PBL are also good.
Keywords: Problem Based Learning (PBL), Problem Solving Skill, Mathematic
Full Text:
PDFReferences
Asriningtyas , AN, Kristin, F., & Anugraheni , I. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 23-32.
Ayubi . Ibnu Imam Al, dkk. 2024. Penerapan Model Problem Based Learning dalam Pembelajaran Matematika . Tadruusun, Jurnal Pendidikan Dasar Jilid (3). Edisi (1).
Baswedan , AR (2014). Darurat Pendidikan di Indonesia. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Jakarta
Herawan Pambudiarso . dkk. Penerapan Model Pembelajaran Pbl Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar . Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga .
Maria Ulfah , dkk. 2022. Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning ( Pbl ) Dalam Pembelajaran Matematika Bagi Siswa Islam Sabilal Muhtadin Banjarmasin . Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha Volume 13 No 2 November 2022 e-ISNN:2599-2600; p-ISNN: 2613-9677
Nuraini, F., & Kristin, F. 2017. Penggunaan Model Problem Based Learning ( Pbl ) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. E-Journal Mitra Pendidikan, 1(4), 369-379.
Samo, DD (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Tahun Pertama dalam Menyelesaikan Masalah Geometri dalam Konteks Budaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 4(2), 141-152.
Soegandini , S., & Anugraheni , I. (2017). Perbedaan Pembelajaran Menggunakan Teori Dienes Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV Semester 1 Tahun Pelajaran 2016/2017. REFLEKSI PENDIDIKAN, 7(2) 127-131
Subarinah , S. (2013). Profil Berpikir Kreatif Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Tipe Investigasi Matematis Dilihat dari Perbedaan Gender. Jurnal, Mataram Universitas, ISBN: 978-979-16353-9-4.
Sumartini , TS (2016) Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah . Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148-158. DOI: https://doi.org/10.319 80/mosharafa.v5i2 ,270
Wawan Kiswanto . 2017. Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif Siswa SMA pada Mata Pelajaran Matematika . Jurnal PJME Vol. 7 No. 2, November 2017, hal. 137-15 .
Yuwono , T., Supanggih , M., & Ferdiani , R (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dalam Menyelesaikan Masalah Cerita Berbasis Prosedur Polya. Jurnal Matematika Tadris, 1(2), 137-144. https://doi.org/10.21274/jtm.201 8.1.2.137-144
Zainab. (2019). Penerapan Model Direct Teaching untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Bisnis Sederhana dan Pesawat Terbang Kelas VIII-F SMP Negeri 21 Banjarmasin .
DOI: https://doi.org/10.24114/jmpsd.v2i1.60128
Article Metrics
Abstract view : 32 timesPDF - 18 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Merah Putih Sekolah Dasar
EDITORIAL OFFICE JURNAL MERAH PUTIH SEKOLAH DASAR (JMPSD)
Addresss: Jl. William Iskandar Ps. V, New Memories, District. Percut Sei Tuan, Deli Serdang Regency, North Sumatra, Indonesia, 20221 Email:jurnal_merahputih@unimed.ac.id Administrator Phone: +62-81389140324 | |
---|