MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN COMPLETE SENTENCE MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI KELAS V MIS MADRISATUL IKBAR

Dewi Pratiwi, Nurmayani Nurmayani

Abstract


Abstract: Improving Student Learning Motivation Using the Complete Sentence Learning Model of Indonesian Subjects in Class V MIS Madrisatul Ikbar. This type of research is Classroom Action Research (CAR). The subjects of this study were students of class V MIS Madrisatul Ikbar Tembung in Academic Year 2019/2020 as many as 30 students. Data collection tools used were questionnaires and observations. Research data from students' learning motivation questionnaire experienced an increase in the initial conditions before the action there were 1 students who experienced high motivation with a percentage of 3.33% while in the final condition there were 24 students who had high motivation with a percentage of 80%. It can be concluded that by using the Complete Sentence learning model can increase student motivation.

Keywords: motivation, Complete Sentence, questionnaire, observation

Abstrak: Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Complete Sentence Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas V MIS Madrisatul Ikbar. Jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subjek dari penelitian ini adalah siswa kelas V MIS Madrisatul Ikbar Tembung Tahun Ajaran 2019/2020 sebanyak 30 orang siswa. Alat pengumpulan data yang digunakan adalah angket dan observasi. Data penelitian dari angket motivasi belajar siswa mengalami peningkatan yaitu pada kondisi awal sebelum tindakan terdapat 1 orang siswa yang mengalami motivasi tinggi dengan persentase 3,33% sedangkan pada kondisi akhir terdapat 24 orang siswa yang memiliki motivasi tinggi dengan persentase 80%.  Maka dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan model pembelajaran Complete Sentence dapat meningkatkan motivasi belajar siswa.

Kata kunci: motivasi, Complete Sentence, angket, observasi


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v4i1.16472

Article Metrics

Abstract view : 14 times
PDF - 10 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.