PENGGUNAAN METODE EKSPERIMEN UNTUK PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS VIII – 3 SMP NEGERI 1 PATUMBAK
Abstract
Abstract: The Use of Experimental Methods to Increase Student Learning Outcomes in Natural Sciences Class VIII - 3 Middle School 1 Patumbak. This study aims to determine the increase in the results of integrated science degrees using concrete object props. The subjects of this study were students of class VIII - 3 of SMP Negeri 1 Patumbak totaling 30 people. The research method used was PTK. The average value of students on the Initial Test of 43.89% with mastery learning 11.1% after taking action in the first cycle in an average of 62.2% learning outcomes where 20 students or 55.5% students have reached the level of mastery learning. In cycle II, the average test result of student learning is 81.9% where 28 students or 89% of students have reached the level of mastery learning.
Keywords: experimental methods, Integrated science learning outcomes
Abstrak: Penggunaan Metode Eksperimen Untuk Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas VIII – 3 SMP Negeri 1 Patumbak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajat IPA Terpadu dengan menggunakan alat peraga benda konkret. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIII - 3 SMP Negeri 1 Patumbak berjumlah 30 orang. Metode Penelitian yang digunakan adalah PTK. Rata-rata nilai siswa pada Tes Awal sebesar 43,89% dengan ketuntasan belajar 11,1% setelah dilakukan tindakan pada siklus I di dapat rata-rata hasil belajar sebesar 62,2% dimana 20 orang siswa atau 55,5% siswa sudah mencapai tingkat ketuntasan belajar. Pada siklus II didapat rata-rata tes hasil belajar siswa sebesar 81,9% dimana 28 orang siswa atau 89% siswa sudah mencapai tingkat ketuntasan belajar.
Kata Kunci : metode eksperimen, hasil belajar IPA Terpadu
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.24114/js.v3i3.17871
Article Metrics
Abstract view : 121 timesPDF - 76 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Diana Manurung
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.