MODUL BERBASIS PEMBELAJARAN TEMATIK UNTUK PEMBELAJARAN STEM DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstract: Module-Based Thematic Learning for STEM Learning in Primary Schools. The goals in research to develop thematic learning based modules for STEM learning with the theme of Figure and Discovery. This study uses qualitative research with the Focus Group Discussion (FGD) method. Data collection techniques are carried out through data collection using preliminary studies and group discussions. The instruments used in this study were interview and discussion instruments. The results of this focus group discussion were obtained provisions regarding the learning modules used in schools as well as the learning module innovations that would be developed. So, based on the results of this study it can be concluded that the development of modules is made in the form of thematic learning-based modules for STEM learning in elementary schools.
Keywords: Module, STEM, Thematic Learning.
Abstrak: Modul Pembelajaran Tematik untuk Pembelajaran STEM di Sekolah Dasar. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan modul berbasis pembelajaran tematik untuk pembelajaran STEM dengan tema Tokoh dan Penemuan. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif dengan metode Focus Group Discussion (FGD). Teknik pengumpulan data yang dilakukan yaitu melalui pengumpulan data menggunakan studi pendahuluan dan diskusi kelompok. Adapun instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah berupa instrumen wawancara dan instrumen diskusi. Hasil diskusi kelompok terarah ini yaitu diperoleh ketetapan mengenai modul pembelajaran yang digunakaan di sekolah serta inovasi modul pembelajaran yang akan di kembangkan. Maka, berdasarkan hasil penelitian ini dapat di simpulkan bahwa pengembangan modul di buat dalam bentuk modul berbasis pembelajaran tematik untuk pembelajaran STEM di Sekolah Dasar.
Kata Kunci: modul, STEM, pembelajaran tematik.
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.24114/js.v4i3.18829
Article Metrics
Abstract view : 466 timesPDF - 763 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Risma Mutmainah, Ghullam Hamdu, Dian Indihadi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.