PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS

Respina Simanjuntak, Erlinawaty Simanjuntak

Abstract


Abstract: Realistic Mathematics Learning To Improve Mathematical Problem Solving Ability. This type of research is experimental research. The population in this study were all eighth grade students of SMP Negeri 35 Medan consisting of 11 classes. Class VIII-8 as an experimental class with a total of 31 people. The results showed that: a) the average mastery of learning classically from the results of the test of problem solving abilities, namely students who completed the pre-test as many as 12 people (38.70%) and students who did not complete as many as 19 people (61.29 %) while in the post test there were 27 people (87.09%) of students who completed and 4 people (12.09%) of students who did not complete; b) Increased mathematical problem solving abilities in pretest and posttest have increased by an average of 28.74%. Based on the data that has been obtained, it is concluded that realistic mathematics learning can improve mathematical problem solving abilities.

 

Keywords: Realistic Mathematics Learning, Problem Solving Ability.

 

Abstrak: Pembelajaran Matematika Realistik  Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah  Matematis. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 35 Medan yang terdiri dari 11 kelas. Kelas VIII-8 sebagai kelas eksperimen yang berjumlah 31 orang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: a) rata-rata ketuntasan belajar secara klasikal dari hasil tes kemampuan pemecahan masalah yaitu peserta didik yang tuntas pada pre test sebanyak 12 orang (38,70%) dan peserta didik yang tidak tuntas sebanyak 19 orang (61,29%) sedangkan pada post test terdapat sebanyak 27 orang (87,09%) peserta didik yang tuntas dan sebanyak 4 orang (12,09%) peserta didik yang tidak tuntas; b) Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis pada pretes dan postes mengalami peningkatan dengan rata-rata sebesar 28,74%. Berdasarkan data yang telah diperoleh, disimpulkan bahwa pembelajaran matematika realistik dapat meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis.

Kata Kunci : Pembelajaran Matematika Realistik, Kemampuan Pemecahan Masalah.



Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v4i3.18830

Article Metrics

Abstract view : 228 times
PDF - 157 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Respina Simanjuntak, Erlinawaty Simanjuntak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.