PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA TABEL PERIODIK PADA MATA PELAJARAN KIMIA SISWA SMK NEGERI 6 PEKANBARU MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN NHT (NUMBERED HEAD TOGETHER )

Espida Evawani silalahi

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan membaca tabel periodik pada mata pelajaran kimia, siswa Kelas X SMK Negeri 6 Pekanbaru Tahun 2019. Subjek penelitian adalah siswa Kelas X SMK Negeri 6 Pekanbaru dengan jumlah siswa sebanyak 36 orang siswa. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan dua siklus adapun masalahnya yaitu rendahnya hasil belajar kimia disebabkan oleh pembelajaran masih kurang bervariasi.
Penggunakan Model pembelajaran NHT (Numbered Head Together ) dapat meningkatkan keterampilan belajar kimia siswa kelas X SMK Negeri 6 Pekanbaru Tahun Pelajaran 2019/2020. Terlihat melalui peningkatan persentase rata-rata hasil belajar kimia siswa dari siklus I hingga siklus II adalah sebesar 8.32 yang mulanya. Peningkatan hasil belajar siswa ditunjukan oleh persentase jumlah siswa yang mencapai KKM di akhir siklus, sebesar 94,44%
Hasil penelitian ini didukung oleh penelitian yang dilakukan bahwa menunjukan penggunaan model pembelajaran dalam pembelajaran kimia dapat meningkatkan keterampilan siswa dalam hal pembacaan tabel periodik.
Kata Kunci : internet, sejarah, motivasi.
Abstract: This study aims to improve reading skills of the periodic table in chemistry subject, students of Class X SMK Negeri 6 Pekanbaru in 2019. The research subjects were Grade X students of SMK Negeri 6 Pekanbaru with a total of 36 students. The form of this research is classroom action research with two cycles. The problem is that the low learning outcomes in chemistry are caused by less varied learning.
Using the NHT (Numbered Head Together) learning model can improve the chemistry learning skills of grade X students of SMK Negeri 6 Pekanbaru for the 2019/2020 academic year. It can be seen through the increase in the average percentage of student learning outcomes from cycle I to cycle II which was 8.32 initially. The increase in student learning outcomes is shown by the percentage of the number of students who reach the KKM at the end of the cycle, amounting to 94.44%
The results of this study are supported by research conducted that shows the use of learning models in chemistry learning can improve students' skills in reading the periodic table.
Keywords: internet, history, motivation.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v4i4.20615

Article Metrics

Abstract view : 90 times
PDF - 96 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Espida Evawani silalahi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.