PSIKOEDUKASI DALAM MENGATASI ADIKSI PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL PADA SISWA KELAS IV SD SATHYA SAI DENPASAR

Shendy Prayogo, Arvela Adelinne, Daisy Maria Trigno, Putu Murali Sukma, Theresia Vania Oktaviani, Lena Nessyana Pandjaitan

Abstract


Abstract: The purpose of this psychoeducation about social media usage is to understand the benefits, impact and dangers of social media addiction and also provide ways to use media social wisely. The research design used was descriptive study. This psychoeducation is given to fourth grade students of SD Sathya Sai Denpasar, consisting of 20 students with a total of 11 female students and 9 male students with an age range of 9-10 years. Based on the result of this psychoeducation, students responded through the given padlets and showed that the students knew more about the benefits and impacts of social media.
Keyword: psychoeducation, social media, addiction
Abstrak: Tujuan dari pemberian psikoedukasi mengenai penggunaan media sosial ini yaitu untuk memahami manfaat, dampak, dan bahaya dari kecanduan media sosial serta memberikan tips untuk bijak dalam menggunakan media sosial. Desain penelitian yang digunakan adalah studi deskriptif. Psikoedukasi ini diberikan kepada siswa kelas IV SD Sathya Sai Denpasar, terdiri dari 20 murid dengan jumlah 11 orang siswa perempuan dan 9 orang siswa laki-laki dengan rentang umur 9-10 tahun. Berdasarkan hasil psikoedukasi, siswa/i memberikan respon melalui padlet yang diberikan dan menunjukkan bahwa para siswa/i mengetahui lebih banyak manfaat dan dampak dari media sosial.
Kata Kunci: psikoedukasi, medial sosial, adiksi


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v5i1.22702

Article Metrics

Abstract view : 494 times
PDF - 1418 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Shendy Prayogo, Arvela Adelinne, Daisy Maria Trigno, Putu Murali Sukma, Theresia Vania Oktaviani, Lena Nessyana Pandjaitan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.