PENERAPAN MODEL ROUND CLUB DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMAHAMI BILANGAN BERPANGKAT DAN BENTUK AKAR PELAJARAN MATEMATIKA SISWA KELAS IX.4 SMP NEGERI 43 PALEMBANG

Misnawati Misnawati

Abstract


Abstract:The Application Of The Round Club Model To Improve The Ability To Understand Device Values And Root Form Of Students 'Mathematics Class IX.4 SMP  Negeri 43 Palembang. The objective to be achieved in this study is to determine the increase in the ability to understand rank numbers and the root form of mathematics lessons for class IX.4 students of SMP Negeri 43 Palembang through the Round Club Model. The research site was conducted in Class IX.4 SMP Negeri 43 Palembang which is located at Jln. Sultan M. Mansyur Lr. Gelora No. 688 Palembang South Sumatra. Implementation time, namely in the 2nd semester of January-March 2018/2019 school year. The research subjects were 35 students of class IX.4 SMP Negeri 43 Palembang. The parties involved are the author as a classroom teacher who teaches class IX.4 in mathematics on basic competencies to identify the properties of exponents and the form of the roots and plus one teacher who functions as a collaborator (observes the development of student learning outcomes in the observation sheet The conclusion from the results of learning activities that have been carried out in two cycles, and based on test analysis, observation sheets, and problem findings during teaching and learning activities on the implementation of CAR, it can be concluded that this study shows that learning using the Round Club model has an impact. This can be seen from the increasingly stable students' understanding and mastery of the material that has been delivered by the teacher so far (learning completeness has increased from the first and second cycles, respectively. 71.43 %, 91.43. In the second cycle students' completeness classically has been achieved and has increased very well.

 

Keywords: Round Club Model, Exponential Numbers and Root Forms, Mathematics

 

Abstrak: Penerapan Model Round Club Dalam Meningkatkan Kemampuan Memahami Bilangan Berpangkat Dan Bentuk Akar Pelajaran Matematika Siswa Kelas IX.4 Negeri 43 Palembang. Tujuan yang akan dicapai dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan kemampuan memahami bilangan berpangkat dan bentuk akar pelajaran matematika siswa kelas IX.4 SMP Negeri 43 Palembang melalui Model Round Club. Tempat penelitian dilakukan di Kelas IX.4 SMP Negeri 43 Palembang yang terletak di Jln. Sultan M. Mansyur Lr. Gelora No. 688 Palembang Sumatera Selatan. Waktu pelaksanaan, yaitu pada semester 2 bulan Januari-Maret tahun pelajaran 2018/2019. Subjek penelitian yaitu siswa kelas IX.4 SMP Negeri 43 Palembang yang berjumlah 35 siswa. Pihak yang terlibat yaitu penulis sebagai guru kelas yang mengajar di kelas IX.4 pada mata pelajaran matematika pada kompetensi dasar mengidentifikasi sifat-sifat bilangan berpangkat dan bentuk akar dan ditambah satu orang guru yang berfungsi sebagai kolaborator (melakukan pengamatan perkembangan hasil belajar siswa dalam lembar observasi. Kesimpulan dari hasil kegiatan pembelajaran yang telah dilakukan sebanyak dua siklus, dan berdasaarkan analisis tes, lembar observasi,  serta temuan masalah saat melakukan kegiatan belajar mengajar pada pelaksanaan PTK, maka dapat disimpulkan sebagai bahwa peneilitian ini menunjukkan bahwa pembelajaran dengan menggunakan model Round Club memiliki dampak positif dalam meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas IX.4 SMP Negeri 43 Palembang. Hal ini dapat dilihat dari semakin mantapnya pemahaman dan penguasaan siswa terhadap materi yang telah disampaikan guru selama ini (ketuntasan belajar meningkat dari sklus I, dan II, yaitu masing-masing 71,43%, 91,43. Pada siklus II ketuntasan belajar siswa secara klasikal telah tercapai dan mengalami peningkatan yang sangat baik.

 

Kata Kunci: Model Round Club, Bilangan Berpangkat Dan Bentuk Akar, Matematika


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v5i1.22710

Article Metrics

Abstract view : 241 times
PDF - 179 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Misnawati Misnawati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.