PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA INDONESIA DALAM MENGINTERPRESTASIKAN PEMENTASAN DRAMA MELALUI METODE SOSIODRAMA DI KELAS VIII.1 SMP NEGERI 53 PALEMBANG

Rustika Rustika

Abstract


Abstract: Improvement Of Indonesian Speaking Ability In Interpresting The Pementasan Drama Through The Sociodrama Method In Class VIII.1 SMP Negeri 53 Palembang. Students at SMP Negeri 53 Palembang, especially class VIII.1, speak very poorly in Indonesian. Every time they communicate even though in class during the learning process, they use regional languages, for example the local language they use is the Palembang regional language. Interpreting Drama Staging is class VIII.1 semester 2 junior high school material, the element to be assessed is that students are able to perform the drama well, with the right voice, pronunciation, intonation, gesture and expression according to Indonesian. This research was conducted in class VIII.1 SMP Negeri 53 Palembang which is located on Jl. Sematang Komp. Sangkuriang, SAKO Sub-district, Palembang. The subjects of this study consisted of 32 students of class VIII.1 SMP Negeri 53 Palembang. This research is planned to be carried out in the odd semester of the 2018/2019 academic year from January to February 2019. This research is carried out in accordance with the learning program that was prepared at the beginning of the semester. Based on the results of the implementation of classroom action research regarding the application of the Sociodrama Method in class VIII.1 SMP Negeri 53 Palembang in the Indonesian language subject which lasted for 2 research cycles, it can be concluded that: During the CAR, the effort to apply the Sociodrama method has been well managed. Learning activities with the Sociodrama method implemented well turned out to be quite effective in increasing student learning outcomes. Student learning outcomes increased, as evidenced by the acquisition of the average value and the percentage of completeness from cycle I rose to 79.47 and 71.88%, and in cycle II rose again to 82.19 and 90.63%. When converted into an interpretation table the score falls into the very good interpretation criteria.

 

Keywords: Indonesian Language, Interpreting Drama Staging, Sociodrama Method

 

Abstrak: Peningkatan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia Dalam Menginterprestasikan Pementasan Drama  Melalui Metode Sosiodrama  Di Kelas VIII.1 SMP Negeri 53 Palembang. Peserta didik di SMP Negeri 53 Palembang khususnya kelas VIII.1 keterampilan berbicara dengan menggunakan bahasa Indonesia masih sangat kurang. Setiap mereka berkomunikasi walaupun di kelas ketika proses pembelajaran, mereka menggunakan bahasa daerah, sebagai contoh bahasa daerah yang mereka gunakan adalah bahasa daerah Palembang. Menginterprestasi Pementasan Drama merupakan materi kelas VIII.1 semester 2 sekolah menengah pertama, unsur yang akan dinilai adalah siswa mampu mementaskan drama dengan baik, dengan suara, lafal, intonasi, gesture dan mimik yang tepat sesuai dengan bahasa Indonesia. Penelitian ini dilaksanakan di kelas VIII.1 SMP Negeri 53 Palembang yang terletak di Jl. Sematang Komp. Sangkuriang Kecamatan Sako Palembang. Subjek penelitian ini terdiri dari 32 orang peserta didik kelas VIII.1 SMP Negeri 53 Palembang. Penelitian ini direncanakan akan dilaksanakan pada semester ganjil tahun pelajaran 2018/2019 dari bulan Januari s/d Februari 2019. Penelitian ini dilaksanakan sesuai dengan program pembelajaran yang telah disusun pada awal semester.  Berdasarkan hasil pelaksanaan penelitian tindakan kelas mengenai penerapan Metode Sosiodrama pada siswa kelas VIII.1 SMP Negeri 53 Palembang dalam mata pelajaran Bahasa Indonesia yang berlangsung selama 2 siklus penelitian dapat disimpulkan: Selama berlangsung PTK, upaya penerapan metode Sosiodrama  telah  dikelola dengan baik. Kegiatan pembelajaran dengan metode Sosiodrama dilaksanakan dengan baik ternyata cukup efektif terhadap peningkatan hasil belajar siswa Hasil Belajar siswa mengalami peningkatan, dibuktikan oleh perolehan nilai  rata-rata dan persentase ketuntasan dari siklus I naik menjadi 79,47 dan 71,88 %, serta pada siklus II naik lagi menjadi 82,19 dan 90,63%. Bila dikonversikan kedalam tabel interpretasi skor masuk dalam kriteria interpretasi sangat baik.

 

Kata Kunci: Bahasa Indonesia, Menginterprestasikan Pementasan Drama, Metode Sosiodrama


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v5i1.22712

Article Metrics

Abstract view : 172 times
PDF - 195 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Rustika Rustika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.