IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN PAIRS-CHECKS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PPKN MATERI PANCASILA SEBAGAI DASAR NEGARA DAN PANDANGAN HIDUP BANGSA DI VIII.6 SMP NEGERI 43 PALEMBANG

Leni Yarti Driana

Abstract


Abstract: The Implementation Of Pairs-Checks Learning Models To Improve The Results Of Studying Ppkn Pancasila As A State Basis And A View Of Nation In VIII.6 SMP Negeri 43 Palembang. The reality in the field occurs in class VIII.6 in PPKn learning material about Pancasila as the basis of the state and the nation's view of life at SMP Negeri 43 Palembang in the learning process students only memorize concepts and are less able to use these concepts if they encounter problems in real life related to concepts owned. This is emphasized by PPKn learning in class VIII.6 SMP Negeri 43 Palembang on the values of fighting in the process of formulating Pancasila as the basis of the state and nation's view of life, students are less able to determine problems and formulate them. This research took place at SMP Negeri 43 Palembang Jln. Sultan M. Mansyur Lr. Gelora No. 688 Palembang South Sumatra. Research time is the time the research takes place or when the research is conducted. This research was conducted in August to October 2018/2019 odd semester. The research subjects were students of class VIII.6 SMP Negeri 43 Palembang with a total of 35 students, on the subject of the importance and embodiment of Pancasila values as the basis of the state and the nation's outlook on life. From the results of the learning activities that have been carried out for two cycles, and based on all the discussions and analyzes that have been carried out, it can be concluded that the cooperative learning of the Pairs-Checks learning strategy has a positive impact in increasing the learning outcomes of class VIII.6 students which is marked by an increase in learning outcomes. PPKn material Pancasila as the basis of the state and the nation's perspective of class VIII.6 SMP Negeri 43 Palembang in each cycle, namely pre-cycle 57.14%, cycle I of 74.29% and cycle II 88.57%.

 

Keywords: Pairs-Checks, Pancasila as the State Foundation and Nation's View of Life, PPKn

 

Abstrak: Implementasi Model Pembelajaran Pairs-Checks  Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ppkn  Materi Pancasila Sebagai Dasar Negara Dan Pandangan Hidup Bangsa   Di  Viii.6 Smp Negeri 43 Palembang. Kenyataan dilapangan terjadi di kelas VIII.6 pada pembelajaran PPKn materi mengenai pancasila sebagai dasar negara dan pandangan hidup bangsa SMP Negeri 43 Palembang dalam proses pembelajaran peserta didik  hanya menghafal konsep dan kurang mampu menggunakan konsep tersebut jika menemui masalah dalam kehidupan nyata yang berhubungan dengan konsep yang dimiliki. Hal ini dikatkan dengan pembelajaran PPKn di kelas VIII.6 SMP Negeri 43 Palembang materi nilai-nilai juang dalam proses perumusan pancasila sebagai dasar negara dan pandangan hidup bangsa, peserta didik  kurang mampu menentukan masalah dan merumuskannya. Penelitian ini bertempat di SMP Negeri 43 Palembang Jln. Sultan M. Mansyur Lr. Gelora No. 688 Palembang Sumatera Selatan. Waktu penelitian adalah waktu berlangsungnya penelitian atau saat penelitian ini dilangsungkan. Penelitian ini dilaksanakan pada bulan Agustus sampai dengan Oktober semester ganjil 2018/2019. Subyek penelitian adalah peserta didik kelas VIII.6 SMP Negeri 43 Palembang dengan jumlah 35 peserta didik, pada pokok bahasan arti penting dan perwujudan nilai-nilai Pancasila sebagai dasar negara dan pandangan hidup bangsa. Dari hasil kegiatan pembelajaran yang telah dilakukan selama dua siklus, dan berdasarkan seluruh pembahasan serta analisis yang telah dilakukan dapat disimpulkan bahwa pembelajarankooperatif strategi pembelajaran Pairs-Checks memiliki dampak positif dalam meningkatkan hasil belajar belajar peserta didik kelas VIII.6  yang ditandai dengan peningkatan ketuntasan hasil belajar PPKn materi Pancasila sebagai dasar negara dan pandangan hidup bangsa  peserta didik kelas VIII.6 SMP Negeri 43 Palembang dalam setiap siklus, yaitu pra siklus 57,14%, siklus I sebesar 74,29% dan siklus II 88,57%.

 

Kata Kunci: Pairs-Checks, Pancasila Sebagai Dasar Negara Dan Pandangan Hidup Bangsa , PPKn


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v5i1.22714

Article Metrics

Abstract view : 221 times
PDF - 185 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Leni Yarti Driana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.