ANALISIS KEBUTUHAN PENGGUNAAN KOMIK SEBAGAIMEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI PECAHAN SISWA KELAS IV SD

Riskika Febriyandani, Kowiyah Kowiyah

Abstract


Abstract :Mathematics is a universal science and the basis of the development of modern technology. Mathematics plays an important role in the development of other sciences because it can answer questions in life quickly and precisely and can be explained including fractional material in mathematics. Several factors are supported in learning outcomes, one of which is the application of learning media. The learning media used to require interest and motivation to learn is comic media. The comic media that uses print technology in the form of a book and has a very interesting story concept will be developed by the researcher. The purpose of this analysis is only to understand the media commonly applied by educators when learning mathematics, especially fractions. This research is included in survey research with file collection techniques through questionnaires and questionnaires which are categorized according to the needs of the target. The results show that the use of learning media is 94%, the use of comics media is 26%, and the positive response to the existence of comics in mathematics learning is 58%.
Keywords : Learning Media Development, Comic Media, Fraction
Abstrak:Matematika ilmu universal dan dasar dari perkembangan teknologi modern. Matematika berperan penting dalam perkembangan ilmu-ilmu lain karena dapat menjawab pertanyaan-pertanyaan dalam kehidupan dengan cepat dan tepat serta dapat dijelaskan termasuk materi pecahan dalam matematika. Beberapa factor yang didukung dalam hasil belajar salah satunya adalah penerapan media pembelajaran. Media pembelajaran yang digunakan untuk membutuhkan minat dan motivasi belajar adalah media komik. Media komik yang menggunakan teknologi cetak yang berbentuk buku dan terdapat konsep cerita yang sangat menarik inilah yang akan dikembangkan oleh peneliti. Tujuan analisis ini hanya untuk memahami media yang biasa diterapkan oleh pendidik pada saat pembelajaran matematika terutama materi pecahan. Penelitian ini termasuk kedalam penelitian survey dengan teknik pengumpulan data melalui kuesioner dan angket yang dikategorikan sesuai dengan kebutuhan target. Didapatkan hasil bahwa penggunaan media pembelajaran sebesar 94%, penggunaan media komik sebesar 26%, dan tanggapan positif adanya komik dalam pembelajaran matematika sebesar 58%.
Kata Kunci: Pengembangan Media Pembelajaran, Media Komik, Pecahan


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v5i3.26548

Article Metrics

Abstract view : 649 times
PDF - 615 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Riskika Febriyandani, Kowiyah Kowiyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.