PENERAPAN IN HOUSE TRAINING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN GURU DALAM MENYUSUN INSTRUMEN PENILAIAN SIKAP DI SMP NEGERI 3 TIGAPANAH TAHUN PELAJARAN 2019/2020

Daniel Purba

Abstract


Abstract: This study aims to see the improvement of teacher abilities and activities in preparing attitude assessment instruments by implementing In House Training at SMP Negeri 3 Tigapanah for the 2019/2020 school year. This research is a school action research (action research) using a cycle strategy of two cycles. The research was conducted at SMP Negeri 3 Tigapanah from August to November 2019. The subjects of this study were 30 teachers at SMP Negeri 3 Tigapanah. Based on the research conducted, it can be concluded that; 1) there was an increase in the ability of teachers to develop attitude assessment instruments by implementing In House Training with an increase in the average score from 73 in Cycle I to 79 in Cycle II and an increase in classical completeness from 67% in Cycle I to 90% in Cycle II with an increase of 23% and achieve the indicators of research success in Cycle II; 2) there is an increase in teacher activity in developing attitude assessment instruments by implementing In House Training with an increase in 6 of 10 aspects of achieving active criteria in Cycle I to a total of 10 aspects of achieving active criteria in Cycle II
Keywords: In House Training, Attitude Assessment Instrument
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk melihat peningkatan kemampuan dan aktivitas guru dalam menyusun instrumen penilaian sikap dengan menerapkan In House Training di SMP Negeri 3 Tigapanah tahun pelajaran 2019/2020. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan sekolah (action research) dengan menggunakan strategi siklus sebanyak dua siklus. Penelitian dilaksanakan di SMP Negeri 3 Tigapanah mulai Agustus sampai dengan November 2019. Subyek penelitian ini adalah 30 guru di SMP Negeri 3 Tigapanah. Berdasarkan penelitian yang dilakukan, dapat disimpulkan bahwa; 1) terjadi peningkatan kemampuan guru dalam menyusun instrumen penilaian sikap meningkat dengan menerapkan In House Training dengan peningkatan nilai rata-rata dari 73 pada Siklus I menjadi 79 pada Siklus II dan peningkatan ketuntasan klasikal dari 67% pada Siklus I menjadi 90% pada Siklus II dengan peningkatan 23% dam mencapai indikator keberhasilan peneltian pada Siklus II; 2) terjadi peningkatan aktivitas guru dalam menyusun instrumen penilaian sikap meningkat dengan menerapkan In House Training dengan peningkatan 6 dari 10 aspek mencapai kriteria aktif pada Siklus I menjadi keseluruhan dari 10 aspek mencapai kriteria aktif pada Siklus II
Kata Kunci: In House Training, Instrumen Penilain Sikap


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v5i4.28257

Article Metrics

Abstract view : 122 times
PDF - 132 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Daniel Purba

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.