PENGEMBANGAN E-MODUL BERCIRIKAN ETNOMATEMATIKA SUKU SIMALUNGUN BERBASIS HOTS PADA MATERI BANGUN DATAR KELAS IV SDN 098167

Evi Sandri, Elvi Mailani

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pengembangan produk, mengetahui kelayakan dan keefekifan E-Modul Matematika Bercirikan Etnomatematika Suku Simalungun Bebasis HOTS pada Materi Bangun Datar Kelas IV SDN 098167 RSS Perumnas Kerasaan I. Penelitian ini merupakan jenis penelitian pengembangan (Research and Development) dengan menggunakan model pengembangan Borg and Gall. Dalam pengembangan produk dalam penelitian ini peneliti menggunakan delapan tahap mulai dari identifikasi potensi/masalah, perencanaan, desain produk, validasi produk, revisi, uji coba produk, revisi akhir, produk akhir. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa E-Modul Matematika Bercirikan Etnomatematika Suku Simalungun Bebasis HOTS pada Materi Bangun Datar Kelas IV SD/MI “Sangat Layak” dengan nilai yang diberikan oleh ahli bahan ajar, sebesar 85% dengan kategori “Sangat Layak” dan nilai yang diberikan oleh ahli materi, sebesar 98,6% dengan kategori “Sangat Layak”. Hasil pretest dan posttest menunjukkan hasil yang meningkat dari 51,6% menjadi 87,3%. Angket respon guru juga menunjukkan respon yang baik dengan persentase 92% dengan kategori “Sangat Efektif”. Maka dari itu dapat disimpulkan bahwa E-Modul Matematika Bercirikan Etnomatematika Suku Simalungun Bebasis HOTS Pada Materi Bangun Datar Kelas IV SDN 098167 RSS Perumnas Kerasaan I layak dan efektif digunakan oleh siswa saat proses pembelajaran.
Kata Kunci : E-Modul, Etnomatematika Suku Simalungun, HOTS.


Abstract: This study aims to find out how product development is carried out, to determine the feasibility and effectiveness of E-Module Mathematics Characterized by Ethnomathematics of the Simalungun Tribe Freed by HOTS in Class IV Building Materials at SDN 098167 RSS Perumnas Kerasa I. This research is a type of research and development using a model. Borg and Gall development. In product development in this study, researchers used eight stages starting from identification of potential/problems, planning, product design, product validation, revision, product testing, final revision, final product. The results of this study indicate that the E-Module of Mathematics Characterized by Ethnomathematics of the Simalungun Tribe is free of HOTS in the Grade IV Elementary School/MI Grade Flat Shape Material "Very Appropriate" with the value given by the teaching materials expert, 85% with the "Very Eligible" category and the value given by material experts, amounting to 98.6% in the "Very Eligible" category. The results of the pretest and posttest showed an increasing result from 51.6% to 87.3%. The teacher's response questionnaire also showed a good response with a percentage of 92% in the "Very Effective" category. Therefore, it can be concluded that the E-Module of Mathematics Characterized by Ethnomathematics of the Simalungun Tribe is Free of HOTS in the Class IV Building Flat Material at SDN 098167 RSS Perumnas Kerasa I is feasible and effective for students to use during the learning process.
Keywords: E-Module, Ethnomathematics Simalungun Tribe, HOTS.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v5i4.28259

Article Metrics

Abstract view : 412 times
PDF - 365 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Evi Sandri, Elvi Mailani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.