ANALISIS HASIL BELAJAR SISWA KELAS II METERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN BILANGAN MELALUI PENDEKATAN PMRI
Abstract
Abstract : The result of student’ learning is the achievement students gained from successfully following learning in that regard, so the problem in this study is how the results of learning class two in matematical study of numerical summation materials and number reduction through the PMRI approach the purpose of this study is to describe the students’ study on sum and reduction materials through the PMRI approach in the study using methods the quantitative descriptive population in this study USES 20 students’ data-gathering techniques using interviews, tests and documentation the data analysis used is hrough engineering percentage count. The result of thr study show that assessments based on students’ study of sum and deductions include moderate criteria with an average percentage velue an average percentage of attainment of 60% of the testimony can be proved from analysis at a significant 5% data yield by rote table (0.2607>0.707) it is concluded that the result of learning in numerical summation materials and reduction through PMRI approaches are optimal.
Keyword : Learning, PMRI Approach, Quantitative Descriptive
Abstrak : Hasil belajar siswa merupakan pencapaian yang diperoleh siswa dari keberhasilan mengikuti pembelajaran. Dalam hal tersebut maka permasalahan dalam penelitian ini adalah bagaimana hasil belajar siswa kelas II dalam pembelajaran matematika pada materi penjumlahan dan pengurangan bilangan melalui pendekatan PMRI. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan hasil belajar siswa pada materi penjumlahan dan pengurangan melalui pendekatan PMRI. Dalam penelitian ini peneliti menggunakan metode deskriptif kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini menggunakan 20 siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, tes dan dokumentasi. Analisis data yang digunakan adalah melalui teknik perhitungan persentase. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa perhitungan berdasarkan hasil belajar siswa pada materi penjumlahan dan pengurangan termasuk pada kriteria sedang dengan nilai persentase rata-rata pencapaian indikator sebesar 60%. Pernyataan tersebut mampu dibuktikan dari hasil analisis data dengan taraf signifikan 5% didapat dengan r hitung>r tabel (0,2607>0,707), maka dapat disimpulkan bahwa hasil belajar pada materi penjumlahan dan pengurangan bilangan melalui pendekatan PMRI sudah optimal.
Kata kunci : Hasil belajar, Pendekatan PMRI, Deskriptif Kuantitati
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.24114/js.v6i1.30915
Article Metrics
Abstract view : 167 timesPDF - 143 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Siti Rofiatin Ni’mah, Jayanti Jayanti, Bukman Lian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.