OPTIMALISASI PEMBELAJARAN DARING MATA KULIAH KONSEP DASAR IPA DENGAN MODUL BERBASIS MEDIA IT/ICT

Septian Prawijaya, Laurensia Masri Perangin-angin, Wahyu Tri Purnomo, Reza Rafizal, Friska Lestari Nainggolan

Abstract


Abstract: The pandemic condition due to the Covid-19 virus is a challenge in itself in the world of education to adjust the learning system due to this great impact. Almost all educational institutions in the world are now dealing with this by switching to an online learning system. This of course has an effect on all learning activities with the loss of the advance process, one of which is the use of laboratories. Elementary school teacher education (PGSD) students who take the basic science concepts course will be directly affected by this because there is no access to use the laboratory. This study tries to offer an alternative by using various IT/ICT-based media to optimize online learning by utilizing a web-based laboratory, the Algodoo application, and PhEt. The based learning modules will be structured to facilitate the transfer of knowledge when these media are used later. The development of learning modules uses the Research and Development (R & D) method which in this study will be carried out until the stage of perfecting the initial product. The scientific attitude and motivation of students after using the media-based module will be measured as an illustration of the effectiveness of using the module and the projection of subsequent IT/ICT media-based studies.

Keyword: Learning Module, Research and Development Method, IT/ICT Media.

 

Abstrak: Kondisi pandemik akibat virus Covid-19 menjadi tantangan sendiri di dunia pendidikan untuk menyesuaikan sistem pembelajaran akibat dampak yang besar ini. Hampir seluruh institusi pendidikan di dunia sekarang menyiasatinya dengan beralih ke sistem pembelajaran daring. Hal ini tentu saja berefek kepada seluruh kegiatan belajar dengan hilangnya proses tahap muka salah satunya adalah penggunaan laboratorium. Mahasiswa pendidikan guru sekolah dasar (PGSD) yang mengambil mata kuliah konsep dasar IPA akan secara langsung terkena dampak ini karena tidak adanya akses menggunakan laboratorium. Penelitian ini mencoba menawarkan alternative dengan menggunakan berbagai media berbasis IT/ICT untuk mengoptimalkan pembelajaran daring dengan memanfaatkan web-based laboratory, aplikasi Algodoo, dan PhEt. Modul pembelajaran berbasis tersebut akan disusun sehingga memudahkan proses transfer pengetahuan ketika media-media tersebut digunakan nantinya. Pengembangan modul pembelajaran menggunakan metode Research and Development (R & D) yang dalam penelitian ini akan dilaksanakan sampai pada tahap penyempurnaan produk awal. Sikap ilmiah dan motivasi mahasiswa setelah menggunakan modul berbasis media akan diukur sebagai gambaran keefektifan penggunaan modul dan proyeksi penelitian-penelitian berbasi media IT/ICT berikutnya.

Keyword: Modul Pembelajaran, Metode Research and Development, Media IT/ICT.

 


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v5i2.32679

Article Metrics

Abstract view : 205 times
PDF - 159 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Septian Prawijaya, Laurensia Masri Perangin-angin, Wahyu Tri Purnomo, Reza Rafizal, Friska Lestari Nainggolan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.