PROSES PELAKSANAAN PENILAIAN AUTENTIK DALAM RANGKA PENCAPAIAN PEMBELAJARAN BERKUALITAS

Reksa Adya Pribadi, Widi Nur Hidayah, Nur Afriyani

Abstract


Abstract: This study aims to determine how the authentic assessment process in order to achieve quality learning. This research was carried out at SDIF AL Fikri in the even semester of the 2020-2021 school year. In this research, the type of research used is descriptive research with a qualitative approach. The technique used to collect data in this research is interview and observation technique. The resource persons in this interview are Mrs. Khairina Oktaviani, S.Pd who is one of the teachers who teach at SDIF AL Fikri and our research subjects are elementary school students in grade 1 at SDIF AL Fikri. The results of this study are to explain the authentic assessment carried out by Mrs. Khairina Oktaviani, S.Pd which can be implemented properly, namely cognitive, affective, and psychomotor and this can happen because the teacher before starting learning is able to design learning well so that the assessment process is authentic. can be implemented properly and the results of the authentic assessment that have been carried out are able to achieve quality learning.

Keywords: Assessment, Authentic, Authentic Assessment, Quality Learning.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana proses penilaian autentik dalam rangka mencapai pembelajaran berkualitas. Penelitian ini dilaksanakan di SDIF AL Fikri pada semester genap tahun pelajaran 2020-2021. Pada penelitian ini jenis penelitian yang digunakan yakni penelitian deksriptif dengan pendekatan kualitatif. Teknik yang digunakan untuk mengumpulkan data dalam penelitian ini adalah teknik wawancara dan observasi. Narasumber dalam wawancara ini yaitu Ibu Khairina Oktaviani, S.Pd yang merupakan salah satu guru yang mengajar di SDIF AL Fikri dan subjek penelitian kami yakni peserta didik sekolah dasar kelas 1 di SDIF AL Fikri. Hasil dari penelitian ini yaitu menjelaskan penilaian autentik yang dilaksanakan oleh Ibu Khairina Oktaviani, S.Pd yang dapat diimplementasikan dengan baik, yakni kognitif, afektif, dan psikomotorik dan hal tersebut dapat terjadi karena guru sebelum memulai pembelajaran mampu merancang pembelajaran dengan baik sehingga proses penilaian autentik dapat dilaksanakan dengan baik dan hasil capaian penilaian autentik yang telah dilakukan mampu mencapai pembelajaran yang berkualitas.

Kata Kunci: Autentik, Pembelajaran Berkualitas, Penilaian, Penilaian Autentik.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v6i2.33429

Article Metrics

Abstract view : 170 times
PDF - 114 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Reksa Adya Pribadi, Widi Nur Hidayah, Nur Afriyani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.