PEMBELAJARAN JARAK JAUH BERBANTUKAN MEDIA MICROSOFT TEAMS PADA MATERI TEKS EDITORIAL BAHASA INDONESIA SMA

Nur Widya Ningrum, Ika Septiana, Azzah Nayla

Abstract


Abstract : Microsoft Teams Assistant Distance Learning In Indonesian Editorial Text Materials In Sma. This study aims to describe distance learning assisted by the Microsoft Teams application media in learning Indonesian editorial texts for class XII SMA. This study uses a descriptive quantitative approach, with a true experimental design in the form of a posttest-only control design. The sampling technique in this study was random sampling and the sample obtained was students consisting of two classes as the experimental class and the control class. Research data collection techniques are test and non-test techniques. The results showed that distance learning assisted by Microsoft Teams in the Indonesian high school editorial text material was effective, the media was suitable to be chosen as one of the high school editorial text learning media nwith the average score in the experimental group, which was 82.6 which was higher than the average. the control class is 76.8. In this media non-test test, it was found that students were more active and more interested in distance learning of editorial text materials with Microsoft Teams media. Therefore, Microsoft Teams media is feasible and effective to be used as a supporting medium in distance learning in high school Indonesian editorial text materials.

Keywords : Distance learning, Media, Microsoft Teams

Abstrak : Pembelajaran Jarak Jauh Berbantukan Media Microsoft Teams Materi Teks Editorial Bahasa Indonesia SMA. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pembelajaran jarak jauh berbantukan media aplikasi Microsoft Teams pada pembelajaran teks editorial bahasa Indonesia SMA kelas XII. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif deskriptif, dengan true experimental dalam bentuk desain posttest-only control design. Teknik pengambilan sampel pada penelitian ini yaitu random sampling dan diperoleh sampel adalah peserta didik yang terdiri dari dua kelas sebagai kelas eksperimen dan kelas kontrol. Teknik pengambilan data penelitian yaitu teknik tes dan nontes. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran jarak jauh berbantukan Microsoft Teams pada materi teks editorial bahasa Indonesia SMA efektif, media cocok dipilih sebagai salah satu media pembelajaran teks editorial SMA dengan perolehan nilai rata-rata pada kelompok eksperimen yaitu 82,6 yang lebih tinggi dibanding rata-rata kelas kontrol yaitu 76,8. Dalam uji nontes media ini diperoleh hasil peserta didik lebih aktif dan lebih tertarik dalam pembelajaran jarak jauh materi teks editorial dengan media microsoft teams. Oleh sebab itu, media Microsoft Teams layak dan efektif digunakan sebagai media penunjang dalam pembelajaran jarak jauh pada materi teks editorial bahasa Indonesia SMA.

Kata kunci : Pembelajaran Jarak Jauh, Media, Microsoft Teams


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v6i2.35235

Article Metrics

Abstract view : 84 times
PDF - 44 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nur Widya Ningrum, Ika Septiana, Azzah Nayla

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.