OPTIMALISASI PEMBELAJARAN BERBASIS SIPDA DENGAN MENGGUNAKAN E-MODUL INTERAKTIF BERBASIS CANVA PADA MATA KULIAH KONSEP DASAR FISIKA PRODI PGSD FIP UNIMED

Septian Prawijaya, Fahrur Rozi, Arifin Siregar

Abstract


Abstract: The COVID-19 pandemic has not ended yet, so learning on campus is still adjusting to the online learning system. Medan State University is also still implementing online learning. This of course has an effect on all learning activities with the loss of the face-to-face process, one of which is the learning method. Elementary school teacher education (PGSD) students who take the Basic Concepts of Physics are a new course for developing the MBKM curriculum as a result of the recommendations for the 2020 HGPGSDI virtual meeting. This research offers an alternative by using various IT/ICT-based media to optimize SIPDA-based online learning by utilizing Canva-based e-modules. The Canva-based interactive e-Module will be structured to facilitate the SIPDA-based online learning process at Unimed. The development of learning modules uses the Research and Development (R & D) method which in this research will be carried out until the stage of perfecting the initial product. The scientific attitude and motivation of students after using the media-based module will be measured as an illustration of the effectiveness of using the module and the projection of subsequent IT/ICT media-based studies. This research will produce interactive e-modules and will be disseminated in the form of ISBN modules, indexed international proceeding articles, accredited national journals and have been registered as intellectual property rights (HaKI).

Keywords: E-Modul, Canva , Research and Development Method

 

Abstrak: Belum berakhirnya pandemi virus covid 19 membuat pembelajaran di kampus masih menyesuaikan dengan sistem pembelajaran daring. Universitas Negeri Medan juga masih menerapkan pembelajaran daring secara daring. Hal ini tentu saja berefek kepada seluruh kegiatan belajar dengan hilangnya proses tatap muka salah satunya adalah metode pembelajaran. Mahasiswa pendidikan guru sekolah dasar (PGSD) yang mengambil Mata Kuliah Konsep Dasar Fisika merupakan mata kuliah baru pengembangan kurikulum MBKM hasil rekomendasi pertemuan virtual HGPGSDI tahun 2020. Penelitian ini menawarkan alternative dengan menggunakan berbagai media berbasis IT/ICT untuk mengoptimalkan pembelajaran daring berbasis SIPDA dengan memanfaatkan e-modul berbasis Canva . E-Modul interaktif berbasis Canva  tersebut akan disusun sehingga memudahkan proses pembelajaran daring berbasis SIPDA di Unimed. Pengembangan modul pembelajaran menggunakan metode Research and Development (R & D) yang dalam penelitian ini akan dilaksanakan sampai pada tahap penyempurnaan produk awal. Sikap ilmiah dan motivasi mahasiswa setelah menggunakan modul berbasis media akan diukur sebagai gambaran keefektifan penggunaan modul dan proyeksi penelitian-penelitian berbasi media IT/ICT berikutnya. Penelitian ini akan menghasilkan e-modul interaktif dan akan didesiminasikan dalam bentuk modul ber-ISBN, artikel diprosiding internasioanl terindeks, jurnal nasional terakreditasi dan telah didaftarkan juga sebagai hak kekayaan intelektual (HaKI).

 

Kata Kunci: E-Modul, Canva , Metode Research and Development


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v6i3.35566

Article Metrics

Abstract view : 599 times
PDF - 367 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Septian Prawijaya, Fahrur Rozi, Arifin Siregar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.