ANALISIS KESULITAN BELAJAR PESERTA DIDIK PADA TEMA 5 SUBTEMA 3 PEMBELAJARAN 1 KELAS V SD NEGERI 173492 AEKSONGSANG PARLILITAN T.A. 2020/2021

Viani Adriani Nahampun, Masta Marselina Sembiring, Yusra Nasution, Sri Mustika Aulia

Abstract


Abstract: The problem that occurs is that there are daily test scores of students who are below the KKM and students who are less concentrated in learning. This study aims to find out how the learning difficulties of students on theme 5 sub-theme 3 learning 1 class V SD Negeri 173492 Aeksongsang Parlilitan. The method used in this research is descriptive research with a quantitative approach. The population in this study were 24 students consisting of 14 males and 10 females. Data collection techniques used are observation, interviews, questionnaires, and documentation. The data analysis technique used in this research is quantitative using descriptive statistics. Learning difficulties cause learning objectives are not achieved optimally. There are 2 (two) indicators used in measuring students' learning difficulties, namely internal indicators and external indicators. Each indicator has sub-indicators where internal indicators have 6 sub-indicators and internal indicators have 5 sub-indicators. The results showed that the students' learning difficulties in Theme 5 Sub-theme 3 Learning 1 were the most dominant in the indicators of internal factors, sub-indicators of media and learning resources, which was 50% which was included in the very difficult category.

 

Keywords: Analysis, Learning Difficulties, Influencing Factors

 

Abstrak : Permasalahan yang terjadi adalah terdapat nilai ulangan harian peserta didik yang berada di bawah KKM dan peserta didik yang kurang berkonsentrasi dalam pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana kesulitan belajar peserta didik pada tema 5 subtema 3 pembelajaran 1 siswa kelas V SD Negeri 173492 Aeksongsang Parlilitan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah 24 peserta didik yang terdiri dari 14 orang laki-laki dan 10 orang perempuan. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, angket, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif menggunakan statistik deskriptif. Kesulitan belajar menyebabkan tujuan pembelajaran tidak tercapai secara maksimal. Indikator yang digunakan dalam mengukur kesulitan belajar peserta didik ada 2 (dua) yaitu indikator internal dan indikator eksternal. Setiap indikator memiliki sub indikator dimana indikator internal memiliki 6 sub indikator dan indikator internal memiliki 5 sub indikator. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kesulitan belajar peserta didik pada Tema 5 Subtema 3 Pembelajaran 1 yang paling dominan adalah pada indikator faktor internal sub indikator  media dan sumber belajar yaitu sebesar 50% yang masuk dalam kategori sangat kesulitan.

 

Kata Kunci : Analisis, Kesulitan Belajar, Faktor yang Mempengaruhi

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v6i3.35816

Article Metrics

Abstract view : 289 times
PDF - 124 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Viani Adriani Nahampun, Masta Marselina Sembiring, Yusra Nasution, Sri Mustika Aulia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.