IMPLEMENTASI PENDIDIKAN PANCASILA DALAM MEMBENTUK KARAKTER ANAK BANGSA SISWA KELAS V SD NEGERI 53 PRABUMULIH

Shela Permata Sari, Tanzimah Tanzimah, Ida Suryani

Abstract


Abstract : Implementation of Pancasila Education in Shaping the Character of the Nation's Children in Class V SD Negeri 53 Prabumulih. Pancasila forms the nation's character education. The values in Pancasila are part of the character education process, namely instilling religious values, social values, cultural values, the value of deliberation, the value of justice that should exist in every learning at school and in social life. In this study the character of tolerance is indeed important in Civics learning, especially when students are still in elementary school (SD) so that students understand better from an early age, the character of tolerance can increase students to respect differences, especially in religion. The character of tolerance is highly respected in everyday life. This study aims to describe the implementation of Pancasila education in shaping the character of the fifth grade students of SD Negeri 53 Prabumulih. The method used in this research is descriptive qualitative. The data analysis technique used is data reduction, data presentation and conclusion drawing. The subject used is class V with a total of 23 students. The results of this study indicate that based on the indicators of the questionnaire sheet there are 23 students, the percentage of students who are able to do it is 90% in good category. And students who are able to master all indicators are 95% with very good category.

 

Keywords: Pancasila education, tolerance character, Civics subjects

 

Abstract : Implementasi Pendidikan Pancasila Dalam Membentuk Karakter Anak Bangsa Siswa Kelas V  SD Negeri 53 Prabumulih. Pancasila membentuk pendidikan karakter bangsa. Nilai-nilai dalam pancasila merupakan bagian dari proses pendidikan karakter yaitu menanamkan nilai agama, nilai sosial, nilai budaya, nilai bermusyawarah, nilai keadilan yang seharusnya ada di setiap pembelajaran disekolah dan kehidupan bermasyarakat. Pada penelitian ini karakter toleransi memang penting dalam pembelajaran PKn apalagi ketika siswa masih di sekolah dasar (SD) sehingga siswa lebih memahami sejak dini maka karakter toleransi dapat meningkatkan siswa supaya menghormati antar perbedaan terutama dalam agama. Karakter toleransi sangat dijunjung tinggi dalam kehidupan sehari-hari. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi pendidikan pancasila dalam membentuk karakter anak bangsa siswa kelas V SD Negeri 53 prabumulih. Metode yang digunakan dalam penelitian ini kualitatif deskriptif. Teknik analisa data yang digunakan adalah reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Subjek yang digunakan kelas V dengan jumlah 23 siswa.    Hasil penelitian ini menunjukan berdasarkan indikator lembar angket yang terdapat 23 siswa maka dipersentasekan siswa yang mampu 90 % dengan kategori baik. Dan siswa yang mampu menguasai seluruh indikator adalah 95 % dengan kategori sangat baik.

 

Kata Kunci : Pendidikan pancasila, karakter toleransi, mata pelajaran Pkn

 


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v6i3.35980

Article Metrics

Abstract view : 123 times
PDF - 79 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Shela Permata Sari, Tanzimah Tanzimah, Ida Suryani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.