PENGEMBANGAN INSTRUMEN TES BERBASIS HOTS (HIGHER ORDER THINKING SKILLS) PADA MATERI LAJU REAKSI KIMIA

Nony MillaNium Napitupulu, Muhammad Yusuf

Abstract


Abstract : The Development of HOTS-Based Test Instrument On Reaction Rate Material. This study aims to produce a HOTS-based test instrument on the material reaction rate as well as to determine the higher order thinking ability of students in class XI IPA SMA Negeri 1 Dolok Batu Nanggar T.A 2021/2022. The research population is all Unimed chemistry lecturers, all chemistry teachers at SMA Negeri 1 Dolok Batu Nanggar, and all students of class XII IPA 1 and XI IPA 2. The sample used in the The research consisted of 4 Unimed chemistry lecturers, 1 chemistry teacher at SMA Negeri 1 Dolok Batu Nanggar and XII IPA 1 and XI IPA 2 selected by purposive technique sampling. This research uses the Research and Development model Development (R&D) type ADDIE. Based on the results of the research, the test instruments used developed in the form of a multiple choice test with 30 questions with each question measuring the cognitive domains of analyzing (C4), evaluating (C5) and creating (C6) declared that the HOTS-based test instrument  developed was declared feasible used with criteria that have met the content validity requirements obtained from expert assessment with the V Aiken index in the range 0.81 to 1.00 with the category very high and meet the reliability requirements with a reliability of 0.75 which is entered into the high category.  Students' higher order thinking skills on the subject matter reactions in class XI IPA are in the high category. It is shown from percentage of answers from HOTS  questions that include indicators analyzing (C4) is 26.66%, evaluating (C5) is 50% and creating (C6) that is equal to 23.23%. Overall students' higher order thinking skills has an average value of 68.68. So it can be concluded that the ability high-level thinking students are classified as high.

 

Keywords: Higher Order Thinking Skills, HOTS-based Test Instruments, Reaction rate

 

Abstrak : Pengembangan Instrumen Tes Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills) Pada Materi Laju Reaksi. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan instrumen tes berbasis HOTS pada materi laju reaksi serta untuk mengetahui kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa di kelas XI IPA SMA Negeri 1 Dolok Batu Nanggar T.A 2021/2022. Populasi penelitian adalah seluruh dosen kimia Unimed, seluruh guru kimia SMA Negeri 1 Dolok Batu Nanggar, dan seluruh siswa kelas XII IPA 1 dan XI IPA 2. Sampel yang digunakan dalam penelitian adalah 4 orang dosen kimia Unimed, 1 orang guru Kimia SMA Negeri 1 Dolok Batu Nanggar dan XII IPA 1 dan XI IPA 2  yang dipilih dengan teknik purposive sampling. Penelitian ini menggunakan model pengembangan Research and Development (R&D) tipe ADDIE. Berdasarkan hasil penelitian instrumen tes yang dikembangkan berupa tes pilihan berganda dengan 30 soal dengan masing-masing soal mengukur ranah kognitif menganalisis (C4), mengevaluasi (C5) dan mencipta (C6) dinyatakan instrumen tes berbasis HOTS yang dikembangkan dinyatakan layak digunakan dengan kriteria telah memenuhi syarat validitas isi yang didapatkan dari penilaian ahli dengan indeks V Aiken pada rentang 0,81 sampai 1,00 dengan kategori sangat tinggi dan memenuhi syarat reliabilitas dengan reliabilitas 0,75 yang masuk kedalam kategori tinggi. Kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa pada materi laju reaksi di kelas XI IPA termasuk pada kategori tinggi. Hal ini ditunjukkan dari persentase jawaban dari soal-soal HOTS yang mencakup pada indikator menganalisis (C4) sebesar 26,66%, mengevaluasi (C5) yaitu 50% dan mencipta (C6) yaitu sebesar 23,23%. Secara keseluruhan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa memiliki nilai rata-rata sebesar 68,68. Sehingga dapat disimpulkan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa tergolong tinggi.

Kata Kunci: Higher Order Thinking Skills, Instrumen Tes berbasis HOTS, Laju reaksi


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v6i3.36179

Article Metrics

Abstract view : 614 times
PDF - 501 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nony MillaNium Napitupulu, Muhammad Yusuf

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.