ANALISIS PELAKSANAAN PEMBELAJARAN DARING MATA PELAJARAN PJOK TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS 5 DI SDI AULIA PRAMBON SIDOARJO

Ainur Rohmah, Sunanto Sunanto, Muhammad Thamrin Hidayat, Afib Rulyansah

Abstract


Abstract: Analysis of the implementation of online learning of PJOK subjects on the learning outcomes of grade 5 students at SDI Aulia Prambon Sidoarjo. This research is behind the rampant application of online learning in various levels of education, which becomes a question in one of the subjects, namely PJOK subjects which are generally carried out face-to-face, but with the current conditions all lessons are transferred online. Therefore, the researcher wants to analyze the implementation of online learning of PJOK subjects on the learning outcomes of grade 5 students at SDI Aulia Prambon Sidoarjo. The purpose of this study is to describe the advantages and disadvantages of implementing online learning in PJOK subjects on the learning outcomes of grade 5 students at SDI Aulia Prambon Sidoarjo. This type of research uses descriptive qualitative research, the research subjects used are all grade 5 students, to schools, teachers of the field of study, class teachers and representatives of parents of students. Data collection uses observation, interview and documentation techniques. Based on the results of research and discussion, the implementation of online learning of PJOK subjects at SDi Aulia Prambon Sidoarjo, precisely in grade 5 has been carried out well, students and educators have utilized application media in the learning process. In the implementation of online learning, educators have done a good job of planning. However, there are still several obstacles, one of which is boredom, difficulty focusing to the mood in doing the tasks given by the teacher. One of the solutions used in dealing with these problems is to provide stimulus with an individual or group approach to feel comfortable when doing online learning. This study also explains that the results of online PJOK learning have been achieved in accordance with the average KKM score given by the school.

Keywords: Online Learning, PJOK, Learning Uotcomes

Abstrak: Analisis pelaksanaan pembelajaran daring mata pelajaran PJOK terhadap hasil belajar siswa kelas 5 di SDI Aulia Prambon Sidoarjo. Penelitian ini melatar belakangi perihal maraknya penerapan pembelajaran secara daring dalam berbagai jenjang Pendidikan, yang mana menjadi sebuah pertanyaan pada salah satu mata pelajaran, yakni mata pelajaran PJOK yang pada umumnya dilakukan secara tatap muka, namun dengan kondisi saat ini semua pelajaran dialihkan secara daring. Maka dari itu peneliti ingin menganalisis pelaksaan pembelajaran daring mata pelajaran PJOK terhadap hasil belajar siswa kelas 5 di SDI Aulia Prambon Sidoarjo. Tujuan dari penelitian ini yakni mendeskripsikan kelebihan dan kekurangan pelaksanaan pembelajaran daring pada mata pelajaran PJOK terhadap hasil belajar siswa kelas 5 di SDI Aulia Prambon Sidoarjo. Jenis penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif deskripstif, subjek penelitian yang digunakan adalah seluruh siswa kelas 5, kepada sekolah, guru bidang studi, guru kelas dan perwakilan orang tua siswa. Pengumpulan data menggunakan teknik observasi, wawancara dan dokumentasi. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan, pelaksanaan pembelajaran daring mata pelajaran PJOK di SDi Aulia Prambon Sidoarjo tepatnya pada kelas 5 telah terlaksana dengan baik, peserta didik dan pendidik telah memanfaatkan media aplikasi dalam Vol 6 (4) September 2022, Hal 74 - 85 p-ISSN: 2548-8856 │ e-ISSN: 2549-127X 75 proses pembelajarannya. Dalam pelaksanaan pembelajaran daring pendidik sudah melakukan perencanaan dengan baik. Namun, masih terdapat beberapa kendala salah satunya rasa bosan, sulit fokus hingga mood dalam mengerjakan tugas yang diberikan oleh guru. Adapun solusi yang digunakan dalam menghadapi permasalahan tersebut salah satunya memberikan stimulus dengan pendekatan secara individu ataupun kelompok agar merasa nyaman ketika melakukan pembelajaran dengan daring. Penelitian ini juga menjelaskan perihal hasil pembelajaran PJOK daring sudah tercapai sesuai dengan rata-rata nilai KKM yang diberikan oleh sekolah.

Kata kunci: pembelajaran daring, PJOK, hasil belajar


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v6i4.38623

Article Metrics

Abstract view : 115 times
PDF - 82 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ainur Rohmah, Sunanto Sunanto, Muhammad Thamrin Hidayat, Afib Rulyansah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.