PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN ADOBE FLASH PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL KELAS IV SD UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR

Mahmuji Ramadlan Jafa, Dedy Setiawan, Ro’uf Aufalin Al Ghoitsal, Riska Dami Ristanto

Abstract


Abstract : Development of Learning Media Using Adobe Flash in Social Studies Subjects in Grade IV Elementary Schools to Improve Student Learning Outcomes. The aims of this study were: (1) To analyze the learning outcomes from the use of learning media that had been developed using Adobe Flash in Social Studies subjects that were applied to SD Negeri 1 Sekaran. (2) Develop teaching and learning activities that are more creative, innovative, effective so that students can better understand the material provided. The subjects of this study were 28 grade IV students of SD Negeri 1 Sekaran. This study uses the 4D learning media development method developed by S. Thiagarajan. Based on the results of the implementation of the development of learning media using Adobe Flash which has gone through the 4D development method. The results of the pre-test assessment data before using learning media had an average value of 62.5 while the post-test score after the Adobe Flash learning media was applied increased to 72.5 with an increase percentage of 16% from 28 fourth grade students of SD Negeri 1 Now following the assessment. Based on this, student learning outcomes increased due to the development of learning media using Adobe Flash.

Keyword : Learning Media, Adobe Flash, Improves Learning Outcomes

Abstrak : Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Adobe Flash pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas IV SD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Tujuan penelitian ini adalah: (1) Menganalisis hasil belajar dari penggunaan media pembelajaran yang sudah dikembangkan yang menggunakan Adobe Flash pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial yang diterapkan pada SD Negeri 1 Sekaran. (2) Mengembangkan kegiatan belajar mengajar yang lebih kreatif, inovatif, efektif sehingga peserta didik dapat memahami materi yang diberikan dengan lebih baik. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV SD Negeri 1 Sekaran sejumlah 28 anak. Penelitian ini menggunakan metode pengembangan media pembelajaran 4D dikembangkan oleh S. Thiagarajan. Berdasarkan hasil implementasi dari pengembangan media pembelajaran menggunakan Adobe Flash yang telah melalui metode pengembangan 4D. Dapat diperoleh hasil data assesmen pre-test sebelum menggunakan media pembelajaran memiliki nilai rata-rata 62,5 sedangkan nilai post-test sesudah media pembelajaran Adobe Flash diterapkan meningkat menjadi 72,5 dengan persentase kenaikan sebesar 16% dari 28 siswa kelas IV SD Negeri 1 Sekaran yang mengikuti asesmen. Berdasarkan ini hasil belajar siswa meningkat karena pengembangan media pengembangan media pembelajaran menggunakan Adobe Flash.

Kata Kunci : Media Pembelajaran, Adobe Flash, Meningkatkan Hasil Belajar


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24114/js.v7i2.41238

Article Metrics

Abstract view : 142 times
PDF - 84 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Rouf Aufalin Al Ghoitsal, Mahmuji Ramadlan Jafa, Dedy Setiawan, Riska Dami Ristanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.